Direktlänk till inlägg 18 december 2007

Den svarta dagen

Av Lotta - 18 december 2007 19:10

Kaiza är borta. Hon vandrade över regnbågsbron till De sälla Jaktmarkernas Land strax före fyra idag på eftermiddagen. Igår var jag så sprudlande glad och full av energi över henne tillfrisknande, och idag på f.m ringde vet. Marie Mård och berättade att läget tyvärr försämrats. Kaizas Hb hade gått ner och hon var mycket tröttare. Man ringde tidigt för att jag skulle få möjlighet att skicka henne vidare till Strömsholm om jag ville. I Strömsholm kunde man möjligen ta några fler prover och ge mer blod. Men jag ville inte låta henne åka i det skicket. De hade inte kunnat göra henne friskare i det läget hon befann sig. Vi bestämde att vi skulle avvakta till imorgon och se hur det utvecklade sig.


Vi halv fyra idag ringde telefonen. Det var vet. Mård från Djursjukhuset igen. Kaiza hade blivit mycket sämre under dagen, och var nu riktigt illa däran. Hon hade spytt återkommande och flera gånger blodklumpar.  Herregud vad jobbigt det är att vara hundägare i dessa situationer. Att vara bödeln som bestämmer när livet ska ta slut. Och jag var ju tvungen att säga dem, orden, så gråtande bad jag att hon skulle få slippa nu. Tårarna droppar när jag skriver det här och tangentbordet blir alldeles suddigt... Veterinären tyckte att jag tog rätt beslut, man hade gjort allt man kan göra, men ändå känner jag då och då ögonblicks tvivel... Tänk om jag hade gjort si eller så istället?? Kanske hon hade fått leva. Det är för tidigt, alldeles för tidigt för en hund av Kaizas kaliber att somna in. Hon hann bli 5 år och två veckor gammal ganska precis. Jag tror jag aldrig kommer att få lära känna en såpass speciell hund som Kaiza igen.


Jag bad dem obducera Kaiza för att eventuellt hitta någon orsak. Det är ändå inte säkert att man hittar något. men det känns viktigt att veta varför?! Sen ska hon hem, för jag har alla mina hundar begravda på en speciell plats, där de har sina gravstenar av vacker natursten, och dit jag kan gå och lägga en blomma ibland när jag vill vara nära mina bortgångna kamrater. Bilden nedan är från gravsättningen av Huldas urna. Ibland tänder vi ljus där på vintern och man kan se hur det glimmar så vackert på hundarnas egen kyrkogård.


Sov Gott, min Kaiza-flicka. Vi syns igen någon dag, bara inte riktigt än...



 
 
Magnus

Magnus

18 december 2007 19:19

Sorgens.

Ha det gott.

http://thorn.bloggagratis.se

 
Annelie

Annelie

18 december 2007 19:31

Men herregud, jag vet inte vad jag ska säga! det här är så fruktansvärt, så orättvist. Var inte länge sen jag träffade Kaiza sist och hon är en sån där hund som sätter sig i hjärtat på folk. Så sprudlande glad och full av energi! Det här är för hemskt för att vara sant!

Tårarna rinner och jag lider med dig Lotta!! Det här är inte rättvist!

massor av kramar

vi tänker på dig här hemma!
Annelie m flock

http://www.tigra.se

 
Karin

Karin

18 december 2007 20:11

Det finns inga ord som tröstar nu. Jag beklagar sorgen så oerhört.
Vi tänker på Er...

http://www.bengalning.net

 
Kerstin

Kerstin

18 december 2007 22:12

Å Lotta vad ledsen jag är för din skull. Skickar så mycket styrkekramar jag kan. Hoppas att dom når dig, med den kraft som dom är avsedda att ge.

Det finns inte ord som tröstar, bara tiden.

Kram Kerstin

http://www.sjolundas.com

 
Ingen bild

Madelene

18 december 2007 22:38

Vad säger man...? Vi tänker på er iaf!
Kram

 
Ingen bild

Elina

18 december 2007 23:02

Jag finner inga ord... Så fruktansvärt orättvist livet kan vara ibland.

Trots att jag bara träffat Kaiza ett par ggr så är hon verkligen en hund jag alltid kommer tänka på med ett stort leende - vilken enorm utstrålning! Jag känner mig hedrad att få ha en av hennes söner här hos mig. Att hon lämnar efter sig en stor del av sin otroliga personlighet genom sin lilla skara valpar kan nog ingen ta miste på...

Vi tänker på dig, och tänder ett ljus för mamma Kaiza.

Många kramar! //Elina och Helix

 
Ingen bild

Linda H

18 december 2007 23:33

Tråkigt att det skulle sluta så här. Vet precis hur det känns. Beklagar sorgen ! Kram

 
Malin

Malin

19 december 2007 00:08

Åh Lotta, jag beklagar verkligen. Det är så orättvist! Skickar dig massor med varma kramar,
Malin med hundar

http://www.rottisivar.com

 
Ingen bild

Anna Nordén

19 december 2007 00:40

Tårarna faller även här. Jag vet hur det känns och det finns inga ord. Att gråta och älta är det enda man kan göra! Och att hålla henne nära nära hjärtat.

Många många kramar från Anna

 
Anki

Anki

19 december 2007 01:11

Jag beklagar djupt Lotta. Klandra inte dig själv på något vis. Man råder inte över endel saker, de händer hur man än gjort och försökt. Jag är så hemskt ledsen, usch vad ledsamt. En stor och tröstande kram från oss gumman.

http://www.bonobriard.se

 
Ingen bild

Tina

19 december 2007 05:26

"Don't think of her as gone away -
her journey's just begun,
life holds so many facets -
this earth is only one.

Just think of her as resting
from the sorrows and the tears
in a place of warmth and comfort
where there are no days and years.

Think how she must be wishing
that we could know today
how nothing but our sadness
can really pass away.

And think of her as living
In the hearts of those she touched
For nothing loved is ever lost -
And she was loved so much."
(by Ellen Brenneman)

No words but only knowledge that Kaiza is now well and at peace can offer you comfort today.
Kram
Tina

 
Catta

Catta

19 december 2007 09:46

Beklagar av hela mitt hjärta.....

http://www.doggas.se

 
Rachael

Rachael

19 december 2007 10:13

Lotta, We´re so so very sorry...no words can ever help at this time...I know..but´if you distance yourself from now...you loved her...you fully engaged in life with her and you were so happy with her...That´s a gift that will never be forgotten. Grief belongs to humans only...Grieve and cry and remember her good times...it´s the only way we know....God Bless, Kaiza...and my thoughts are with you, Lotta...Love, Rach xxx

http://www.myspace.com/katzkrazy

 
Ingen bild

Uffe o Heidi

19 december 2007 10:34

Våra tankar är hos dig...

 
Rachael

Rachael

19 december 2007 10:37

"A gentle breeze from Hushaby Mountain, softly blows over Lullaby Bay.
It fills the sails of boats that are waiting, waiting to sail your worries away..
It isn´t far to Hushaby Mountain and your boat waits down by the bay, The winds of night so softly are blowing, Soon they will fly your troubles to sea..
So close your eyes on Hushaby Mountain, Wave goodbye to cares of the day..and watch your boat from Hushaby Mountain, Sail far away from Lullaby Bay..."..She´s sleeping softly now, Lotta xxxx Rach xxx

http://www.myspace.com/katzkrazy

 
Anna Granath

Anna Granath

19 december 2007 10:43

Skickar en tröstande KRAM jag beklagar verklingen och känner med DIG!
Hon var verkligen en otroligt trevlig hund även om jag bara fick möjligheten att hälsa på henne under hennes sista tid, men varje dag då jag kom till jobbet så gick jag in till henne för att säga hej och varje dag så mötte hon en med en sprudlade gäldje!
Helt klart så gjorde tog du rätt beslut att låta henne somna och nu får Du minnas henne för den underbara hund som hon var.
Kram på Dig!
Anna Granath

http://www.askelons.se

 
Kurt

Kurt

19 december 2007 10:45

Gud vad jag känner starkt med dig i sorgen.
Har inte ännu kunnat acceptera att Groa är borta,så jag vet precis hur du känner det.
Det är tungt,men det är ju vår plikt att se till att våra kära hundar slipper lida.Detta är hunderiets baksida.Försök minnas allt hon gav och att du tog beslutet för att du älskade henne.

http://www.pecca.just.nu

 
Ingen bild

yvonne

19 december 2007 10:47

Beklagar sorgen. Hjärtat känns tungt när jag tänker på dig och Kaiza och den vändning livet fick. Tänder ett ljus när mörkret faller i kväll för kämpen Kaisa och många varma tankar till dig Lotta.

 
Lin

Lin

19 december 2007 11:22

Mange varme tanker går til deg i denne tunge stunden. Ta med deg videre de gode minnene om den fantastiske hunden hun var for deg:-)
Kram Lin

http://www.kraftverket-kennel.com

 
Frida

Frida

19 december 2007 12:36

Jag finner inga ord, Lotta.... KRAM!

// Frida

http://www.deveritas.se

 
Ingen bild

Louise & Therése, ADIUS

19 december 2007 13:26

Kära Lotta....

Det finns inga ord som täcker den stora sorg som det är att mista en älskad vän.....

Vi vill ändå sända vårt varmaste deltagande i sorgen efter en underbar hund och förstår att saknaden är oerhörd efter Din älskade Kaiza.

Sov gott lilla vän.

Kramar till Dig Lotta.

Louise & Therése, ADIUS


 
Katarina

Katarina

19 december 2007 13:59

Nej! Det var ju precis det jag inte ville läsa!! Jag vet hur du har det nu, jag var i precis samma situation med Diego för 11 år sedan. Så svårt det var att slutligen ge upp och låta honom slippa undan sitt lidande. Även där vet jag än idag inte vad som var felet med honom. Han bara tynade bort... Jag skickar dig 1000 varma kramar och sänder en tacksam tanke till den makt som såg till att Kaizas blod fick gå vidare innan hon slutade sitt jordeliv. //Kramar från oss i Gagnef

http://www.goblinwalley.se

 
Francisca

Francisca

19 december 2007 14:39

Beklagar sorgen...

Tänker på er!

ta hand om dig Lotta.
Sov gott Kaiza..

kramar Fran, Tindra och Aska...

http://www.tindrabus.se

 
Ingen bild

Zandra

19 december 2007 15:28

Å lotta,de rinner från mina kinder,finns inga ord för vad som hänt!Tänker på dig i denna svåra stund.
Kramizen

 
Ingen bild

Marielle och Tomas med flock

19 december 2007 19:16

Du gjorde allt du kunde för lilla Kaiza, glöm inte det.

Vi tänker på dig i din sorg, det är viktigt att sörja en kär vän.

Sorgen bleknar med tiden, men minnena finns kvar och det är de som betyder något.

Många kramar

 
Ingen bild

Anna,Keeponix

19 december 2007 20:07

Jag tänker på dig och beklagar sorgen

Kram Anna

 
Ullis

Ullis

19 december 2007 20:10

De säger att det finns en mening med allt, men jag ser ingen mening i detta... En så underbar hund med så många fina egenskaper, precis allt som fattas hos många av rottisarna idag... Varför hon???

Jag hoppas av hela mitt hjärta att jag lyckas förvalta hennes dotter att växa upp till en lika härlig hund som Kaiza var, hon har nog inte lämnat någon som hon har träffat oberörd!

Frid till Kaiza, och jag hoppas innerligt att du Lotta också finner frid med detta till sist. Ta hand om varandra!
Stora kramar!!!

http://www.teamrottweiler.se

 
Anki Östersund

Anki Östersund

19 december 2007 21:52

Verkligen tråkigt att läsa. Det finns inga bra ord när man mister en kompis. Men vi tänker på dig.
En STOR kram från oss
Anki

http://www.buzzos.se

 
Ingen bild

Elin Leo

20 december 2007 13:45

Tänker på dig Lotta!

Massa kramar från Elin och familjen på andra sidan älven.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

--- Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   ...

Av Lotta - 5 april 2010 14:46


--- Häromdagen ute på promenaden med vovvarna så kom jag att fundera över hur olika individer de är egentligen. Jag körde flera omgångar och Cragge & Våris gick tillsammans första vändan. De travar på framför mig på vägen, lugnt och sansat och stan...

Av Lotta - 19 mars 2010 09:13

--- Har vårkänslor i kroppen. Det liksom spritter till av förtjusning då och då, och karaktäriseras som vanligt av att jag vill mycket, väldigt mycket. Mer än jag hinner t.o.m.   . Vi är redan i mitten av mars och det droppar, risslar och porlar av...

Av Lotta - 8 mars 2010 22:33

--- HÄRLIGT! Det var plusgrader och takdropp ända till kvällningen. T.o.m. vägarna hade torkat upp lite och asfalten syns här och där. Jag hoppas verkligen att snön snart är borta så vi kan börja spåra igen.   I helgen gjorde Gunnar & Gunilla e...

Av Lotta - 1 mars 2010 16:53

--- Måndag och äntligen den första dagen i vårmånaden mars. Även om det inte ser ut så därute med snön som virvlar och yr, men någon gång måste det ju ta slut menar jag...   I helgen har vi haft IPO-workshop med Trond O. Johansen från Norge. So...

Ovido - Quiz & Flashcards