Alla inlägg den 18 december 2007

Av Lotta - 18 december 2007 19:10

Kaiza är borta. Hon vandrade över regnbågsbron till De sälla Jaktmarkernas Land strax före fyra idag på eftermiddagen. Igår var jag så sprudlande glad och full av energi över henne tillfrisknande, och idag på f.m ringde vet. Marie Mård och berättade att läget tyvärr försämrats. Kaizas Hb hade gått ner och hon var mycket tröttare. Man ringde tidigt för att jag skulle få möjlighet att skicka henne vidare till Strömsholm om jag ville. I Strömsholm kunde man möjligen ta några fler prover och ge mer blod. Men jag ville inte låta henne åka i det skicket. De hade inte kunnat göra henne friskare i det läget hon befann sig. Vi bestämde att vi skulle avvakta till imorgon och se hur det utvecklade sig.


Vi halv fyra idag ringde telefonen. Det var vet. Mård från Djursjukhuset igen. Kaiza hade blivit mycket sämre under dagen, och var nu riktigt illa däran. Hon hade spytt återkommande och flera gånger blodklumpar.  Herregud vad jobbigt det är att vara hundägare i dessa situationer. Att vara bödeln som bestämmer när livet ska ta slut. Och jag var ju tvungen att säga dem, orden, så gråtande bad jag att hon skulle få slippa nu. Tårarna droppar när jag skriver det här och tangentbordet blir alldeles suddigt... Veterinären tyckte att jag tog rätt beslut, man hade gjort allt man kan göra, men ändå känner jag då och då ögonblicks tvivel... Tänk om jag hade gjort si eller så istället?? Kanske hon hade fått leva. Det är för tidigt, alldeles för tidigt för en hund av Kaizas kaliber att somna in. Hon hann bli 5 år och två veckor gammal ganska precis. Jag tror jag aldrig kommer att få lära känna en såpass speciell hund som Kaiza igen.


Jag bad dem obducera Kaiza för att eventuellt hitta någon orsak. Det är ändå inte säkert att man hittar något. men det känns viktigt att veta varför?! Sen ska hon hem, för jag har alla mina hundar begravda på en speciell plats, där de har sina gravstenar av vacker natursten, och dit jag kan gå och lägga en blomma ibland när jag vill vara nära mina bortgångna kamrater. Bilden nedan är från gravsättningen av Huldas urna. Ibland tänder vi ljus där på vintern och man kan se hur det glimmar så vackert på hundarnas egen kyrkogård.


Sov Gott, min Kaiza-flicka. Vi syns igen någon dag, bara inte riktigt än...



Presentation


Välkommen till min blogg. Här skriver jag, förutom om mina älskade hundar allt annat som i sin enkelhet hör livet till...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards