Alla inlägg den 11 december 2007

Av Lotta - 11 december 2007 22:47

Först och främst så vill jag gärna tacka alla som hört av sig, skrivit här i bloggen, skrivit på hemsidan, skickat mail och ringt angående Kaiza. Ni anar inte hur det värmer att så många tänker på oss nu när vi har en tuff tid! Och jag anade inte att så många faktiskt brydde sig. TUSEN TACK!


Kaiza-rapporten idag var som överskriften säger; Ett steg tillbaka från gårdagens dubbelskutt framåt. Vi visste ju att blodvärdet skulle gå ner efter blodgivan, men jag hade innerst inne hoppats på att det skulle vara ytterst lite (eller helst inget alls)... Nu idag låg Hb på 46. 15 enheter ner sen gårdagens 61. Det är ändå rätt ok, enligt veterinären som ringde. Hon har i.a.f inte dippat ner till runt 30 igen. Men, som hon även påtalade igår, nu MÅSTE hon börja öka. Annars är det kört... Imorgon måste vi se en ökning. Kan det finnas någon annan bakomliggande orsak? undrade jag. Vet. svarade att det kan det mycket väl, men man vet inte. Liksom att det är mycket individuellt hur olika individer reagerar i ett sånt här tillstånd av AIHA. Vissa svarar på medicineringen direkt. Andra tar det tid för. Vissa svarar inte alls, och då överlever de tyvärr inte... Procentuellt hur många som klarar sig eller så hade hon heller inget svar på. Mycket olika tydligen.


Själv tänker jag främst på om det faktiskt är något annat egentligen, som är orsaken till anemin. Och att man inte hittar det och får "roten till det onda" behandlat. Eftersom det är mycket på Kaiza som inte stämmer med AIHA, bl.a övrig blodbild och allmäntillstånd skiljer sig markant från typiska fall. Hon är fortfarande turbopigg tydligen. Jag går ju här som ett annat nervvrak och tänker på det här hela tiden. Får inget gjort. Är bara orolig.


Fast idag har vi i alla fall tagit ett julkort. Det årliga julkortet ska snart skickas ut och jag tänkte mig själv sittande tillsammans med hundarna, prydligt uppradade. Pyttsan! Min granne Lena kom över och skulle hjälpa mig fota idag när vi ändå har lite snö kvar på marken. Men innan vi ens hade fått alla fyra att sätta sig så var jag svettig, slet med än den ena än den andra. När tre satt fint och jag satte ner den fjärde så reste sig någon o.s.v Cragge ville inte sitta bredvid Fhara och Fhara ville bara hälsa på fotografen. Och skälla på Cragge, som stack och hämtade sin leksak, kom tillbaka efter tillsägelse och då stod Våris med baken mot kameran. Fixa till henne och då tar Cragge chansen att sticka efter leksaken igen. Och så höll vi på. Men till slut, med ett stadigt tag och Grappa och ett spänt och stelt leende på mina läppar så blev det i alla fall ett kort. Med något ojämn rad av hundar. Jaja. Det får duga :) Det juliga kortet i presentationen här på bloggen är ett urklipp från dagens fotosession.


Nu väntar jag spänt på morgondagens rapport och då får Kaiza-flickan LOV ATT VARA PÅ BÄTTRINGSVÄGEN!!! Kära bloggläsare, om ni orkar en gång till; Ta ett krampaktigt tag om tummen och håll den HÅRT för Kaiza, släpp inte taget för nu gäller det...

Skapa flashcards