Alla inlägg den 28 december 2007

Av Lotta - 28 december 2007 23:14

Denna gången tränades det sök. Idag blev vi hela fem personer (bra med lite variation av figuranter :). Med den vanliga "turen" hade vi inte mycket till vind idag heller. Det var ju perfekt igår, men då med uppletande på schemat istället. För att dessa unga och oerfarna hundar ska få ordentlig vinst så vill man gärna ha riktigt gynnsamma förhållanden. Grappa hade svårt på första figuranten att vinda, och tyvärr så såg hon denne när vi kom alldeles nära. Inte så bra ur inlärningssynpunkt. Men på andra och tredje figgen gick det bättre. Än en gång måste jag bara konstatera att vi får öva mer på markeringsövningar och framförallt AVLÄMNANDET. Det gick hyfsat bra ändå idag, men det är där krutet får läggas med Grappa. Rulli (ja, det är så Fhara kallas till vardags) var också med idag. Men med henne hann vi inte köra något i sökrutan, utan hon fick springa lös och "lufta sig" i skogen istället.


Det är konstigt det här med namnen på hundarna. Jag har aldrig haft en hund som fått heta det den egentligen heter... Efter ett tag kommer ofelbart förvrängningarna (smeknamnen). Min första hund Fait kallades till slut "Passon". Felicia fick hela "Fillsan" eller "Felis". Hulda blev "Putzi". Ripley "Rip" eller "Mippli", Hobbe blev till "Snobben", "Hobbs" och "Snobbenal" (ja, jag vet, det är hur knäppt som helst...). Cragge är "Cragson", "Crags" eller "Prinsen". Våris heter ju faktiskt så vackert som Capella i stamtavlan. Men blev till "Våran" och sen "Våris" som ibland också blir till "VÅR" (i.a.f när jag säger till på "skarpen" ;). Fhara är som sagt Rulli och Grappa då, den senaste i raden av smeknamn, "Baba" eller "Babelina". Kaiza blev till "Kaizi" eller (tyvärr) till "Baijsi" också ibland. Hemma bor nu alltså Cragson, Våris, Rulli och Baba... Ja, ni hör ju... Stackars hundar =D


Nu när jag sitter här och skriver så sitter "Baba" bredvid mig på en köksstol. Hon har ett väl begagnat märgben i munnen och ser sådär överläset stolt ut gentemot de andra två flickorna.

 - Hah! Jag har ett ben och det har inte NI!!! Sen sitter jag bredvid matte och ni kan inte ta ifrån mig...


Sen lockar jag på henne och det där coola, överlägsna uttrycket med halvslutna ögon försvinner på ett ögonblick. Fram kommer bara den vanliga, fåniga Baba :D


Jag återkommer!

Av Lotta - 28 december 2007 00:09

Äntligen skulle jag vilja säga, så är julhelgen över. Idag träffades vi, jag, Lena och Carina för lite hundträning. Jag hade Grappa och Cragge med mig, då damerna härhemma fortfarande löper. Först fick jag och Grappa agera störning till Axxa (riesen) som kördes på en rapportsträcka. Hon stördes inte ett dugg, och Grappa hann knappt se Axxa, så snabb var hon förbi. Sen vallade vi en uppletanderuta som var fulldjup, men bara ca 20-25 m bred. Grappa är verkligen duktig. Det jag märker att jag måste lägga krut på nu är byteshandel med henne, då hon har en tendens till att vilja äga föremålen. Men att springa snabbt ut, fokusera, leta rätt på, gripa och springa in är inga problem. Det är just när hon kommer in till mig som problemen börjar. Då vill hon hålla sig ett par meter ifrån med SIN leksak och sneglar misstänksamt på mig "under lugg" för att se vad jag har för avsikter. Jaja, det är bara att nöta det separat, i köket där all annan träning börjar, så ska vi nog snart få ordning på saken :)


Cragge var som vanligt överlycklig över lite jobb och letade glatt reda på sina föremål. Om än något yvigt :D. Innan det var dags att åka hem bjöd Lena på en kopp kaffe med lite överbliven "julduppa". Det intog vi sittandes på en stubbe i ruskvädret, med blåst och lätt duggregn. Ljuset nådde oss aldrig riktigt idag, det var halvskumt hela dagen. Men kaffe är i alla fall aldrig så gott som ute i naturen, oavsett väder och vind :)


Nej, nu är det dags att gå till sängs för imorgon är en ny dag. Då ska vi ut och träna sök, så både hundarna och jag behöver sova.

Skapa flashcards