Alla inlägg under februari 2009

Av Lotta - 27 februari 2009 09:33

---

Lyckligtvis har Grizzla hittats. Jag har bara fått sms nu på morgonen att hon är funnen så jag vet inga detaljer än, får återkomma med det sen. Men lättnaden är STOR hos samtliga inblandade!!


---

Av Lotta - 26 februari 2009 23:58

---

Idag har Catarina åkt på semester och lämnade Grizzla hos Märit som bor mellan Falun och Borlänge. Grizzla rymde från Märit vid 12-tiden idag och har sen varit försvunnen. Hon har dock setts i Främby ca 10 km från platsen där hon stack. Om någon sett eller hört något, kontakta omedelbart Märit på telnr: 070-21 88 614.


Det känns som samma mardrömssituation som vi hade med Hoshi upprepas :(.


Nu hoppas jag att Grizzla snart blir återfunnen. För mig hägrar en sömnlös natt igen...


---

Av Lotta - 21 februari 2009 18:39

---

Fick en kommentar till förra inlägget. En som skrev att hon brukade läsa bloggen och undrade hur jag kunde skriva under och över bilderna... Märkligt nog är inlägget borta nu..?? Kanske något serverfel, för det har inte hänt tidigare vad jag vet. Hur som helst, svaret är enkelt: Skriv lite text, klicka på den lilla ikonen ovanför textrutan, längst till höger (bilden med trädet) och välj bild att infoga. Fortsätt sen att skriva nedanför bilden. Plättlätt :) Lycka till!


Idag har vi tillbringat några timmar på sjön, utedag med klubben. Vi var några tappra själar som dök upp i morse. Vi gjorde en eld och grillade korv. Några hade spark med sig och tog en sparktur ut på sjön först. Grappa lekte med Hagbard så snön yrde. Båda två var genomblöta efter lekstunden. Det var sååå gott med grillad korv... Men vädret var ju inte det bästa. Gråmulet och lätt snöfall, och dessutom blåste det isvindar. Men på det hela taget var det trevligt. När jag kom hem var mina tår helt stelfrusna, så jag gjorde snabbt en eld i spisen och tog sen en varm dusch. Både kläder och hår luktade starkt av rök så det var behövligt. Vad skönt det var sen att värma sig framför spisen. Här kommer några bilder:



En del av den församlade skaran av människor och hundar nere vid båthusen.



Somliga tog en sparktur (här är det Battis som drar AnnKristin).



Grizzla och Hoshi får vila sig på ett liggunderlag, varmt påklädda med täcken, efter sparkturen.


---

Av Lotta - 20 februari 2009 23:03

---

Efter ett eftermiddagsmöte så träffade jag Chatta o Hagbard på klubben. Jag introducerade framförgåendet för Grappa. Hon köpte det nya momentet mycket bra, men efter ett par gånger med "stanna" så blev hon försiktig med att gå ut, så jag kommer inte att använda "stanna" så mycket, utan "varsågod" (ta bollen) istället. Men sen gick det sämre... "Hopp", kommenderade jag vid hindret, och Grappa tittade på mig som om hon aldrig hört kommandot förr. "Hopp", sa jag igen (vill inte använda kroppsrörelser utan bara röst) och hon började genast att skälla. Ganska bra faktiskt, taktfast och oavbrutet, men nu var det ju inte riktigt det jag ville. Hoppet gick m.a.o uruselt idag. Jaja, tänkte jag och gick in i klubbstugan för att fortsätta fila på apporteringen. Det gick inte heller så bra. Hon bollade med apportbocken, släppte den och satt snett framför mig. Vi prövade gång på gång och jag slutade när det gick hyfsat, men bara hyfsat... Jag tog ut den för att testa min idé om att hon skulle få bättre fart och därmed kanske hålla den bättre med längre sträcka. Jo, pyttsan! Har sällan skådat maken till tasslek med föremålet innan hon plockade upp. Hon hasade på den i säkert 10 meter innan hon slutligen tog upp den och vände in till mig. End of uteapportering! Vi får göra ett nytt försök då vi får barmark.


Ja, jag drar inte för stora växlar av Grappas tokerier idag. Hon har väl säkert dåliga dagar precis som jag och alla andra... Hon hade då roligt i alla fall, även om jag fick klia mig i skallen ett antal gånger. Här är hon, busungen:



Ser ni buset i blicken..?


Och imorrn är det tänkt att vi ska ut och grilla korv.


---

Av Lotta - 20 februari 2009 11:04

---

Nej, fy f-n vad trött jag är på vintern nu, det bara snöar och snöar. Rent deprimerande . Nu får våren ta å komma... När det torkar upp på gräsmattan och på grusvägarna är det så himla skönt. Man kan gå och man kan träna överallt. Nu är man hänvisad till vägnätet och någon upplogad parkering, that's it!  


Igår satt vi i G-FBK's styrelse med vår klubbtidning Tazztrycket i flera timmar. Jag är en obotlig tidsoptimist, för varje gång tycker jag att det inte ser ut att vara sååå mycket jobb... Varje gång blir jag lika förvånad över hur lång tid det faktiskt tar. Det är dock mycket roligare att vara ett gäng som sitter och pysslar med tidningen istället för när jag sitter själv. Grappa var med ett tag och sprang runt inne i klubbstugan. Hon far ju fram som ett torrt skinn den hunden, och kan bli rätt enerverande ibland. Rätt som det var så drog hon två stolar över sig som stod uppställda på ett bord, men tror ni hon brydde sig? Nej, inte ett dugg. Bara ett konstaterande; "ojdå!" sen for hon vidare. Inget kom-ihåg heller, för en stund senare gör hon om samma sak. Nu är detta BRA egenskaper i.o.f.s men ibland blir man trött... 


Idag ska jag ut med Chatta och Hagbard en sväng på eftermiddagen och träna med dem. Det ska bli skoj. Alltid trevligt när Chatta kommer och hälsar på :). Imorgon har vi utedag med klubben. Vi ska till Flosjön och åka spark ut till någon trevlig liten vik, där vi gör upp eld och grillar korv. Mysigt!! Sen får jag besök av en vän på måndag som stannar i ett par dagar, så det är ganska fullt upp trots allt. Och det är bra, för annars så "känner jag efter" för mycket. 


---


Av Lotta - 15 februari 2009 22:32

---

Vi blev några fler idag faktiskt. Jag, Chatta, Catarina, Gunnar & Gunilla och Gunnar & Gunnel. Riktigt trevligt! Vi hade lika vackert väder idag också, så det var en fröjd att vara ute. Chatta hade bakat en guddomligt god kaka som hon bjöd på till fikat. (*Tack Chatta!!*) Det roligaste med de här träffarna är att träffa alla härliga hundar och deras förare. De är ju "mina barn" ju, och det värmer att se hur duktiga de är :).


Jag tog ut Grappa i fyra omgångar för träning. Det blev apportering, läggande under gång, hoppet och bitövningar som jag filade på idag. Jag får en enorm träningsmotivation då jag ser hur hon utvecklas och blir bättre och bättre! Nu vill jag att våren ska komma så vi får spåra och köra uppletande, lite mer "riktiga" saker.


Det är alltid skoj när de äldre i kennelklanen besöker oss. Med sin erfarenhet så får man sig en och annan tankeställare varje gång... Dessutom är det oerhört intressant att höra om svunna tiders hundar och hur det var att tävla på den tiden. Jag med mina 20 år med Rottweiler ligger i lä med Gunnar & Gunilla, Gunnar & Gunnels raserfarenhet. Detta är människor som genom lyckanden och misstag genom åren har förkovrat sig ovärderlig kunskap som man får passa på att suga i sig och ta del av. För uppenbarligen har det ju varit ett lyckat koncept, med alla dessa championat i bagaget. Något som jag märker tydligt är hur säkra dessa är på sin egen metod, och att de inte rubbas i sin tro för att någon säger något annat. Man vågar stå för vad man tror på och man prövar inte på allehanda nya saker hela tiden. Man har hittat sitt sätt och man är nöjd med det. Jag hoppas och tror att alla som håller på länge nog kommer dit så småningom...


Nu några bilder från dagen:


 
Catarina tillsammans med söta Hoshi.



Hoshi i en koncentrationsövning.



Duktigt presterat = belöning!


Världens Bästa Gaia (i.a.f. enligt husse o matte :)


Gaia spanar intresserat på vad som händer en bit bort...



Det här var en RIKTIGT rolig leksak, tyckte Gaia som för första gången fick prova att bita i en bitkudde!


Och sen fick Grappa sig en omgång av Catarina (eller var det tvärtom? =)



Snart 12 år gamla mormor Ripley är fortfarande förvånansvärt smidig och pigg, the Grand Old Lady!


---

Av Lotta - 14 februari 2009 22:10

---

Vissst bjöd den här härliga lördagen på kanonväder! Strålande sol över ett gnistrande vinterlandskap med flera decimenter pudersnö. Solen värmde och på sina ställen var det takdropp. Vi var dock inte mer än fyra själar som dök upp på klubben för den här dagens samvaro med träning; Maria med Paxx (Adius Paxx for Kullagulla), Chatta med Hagbard, Jag och Grappa och AnnKristin med sina hoffar.


Vi började med att fika och jag passade på att apporteringsträna lite med Grappa i klubbstugan. Lite tugg på ingång, men jag tror att det försvinner med en högre fart som vi kommer att få när vi väl gör apporteringen utomhus. Sen gick vi ut och tog kort, för jag ville få några bilder på Paxx medan solen stod som högst. Och efter det blev det ett pass träning, fika igen och träna en gång till innan vi for ner till Thairestaurangen och käkade. Klockan var halv fem då vi skiljdes åt, och jag säger bara; Vilken trevlig alla Hjärtans Dag! Den kunde inte ha firats på bättre sätt för min del. I goda vänners lag och med hundtränig på schemat! Synd att det inte var fler som kom bara... Men vi har nya datum på G, så ni är välkomna då istället ;)


Här kommer en hel massa bilder som vi tog idag. Ibland är jag "förare" på kameran, ibland AK... Håll tillgodo:



Paxx myser i snön



Här fick vi honom att visa upp sig lite... (synd med stolpen mitt i nosen bara)



Mitt i fotosessionen promenerade en häst förbi. Somliga är ute och går med hunden, andra gör det med hästen...


Paxx kan hoppa...



..Och han kan bita i ett kampläder...



"Släpp då kärring!!"



Sen får jag en match med Hagbard i kudden.



Han försöker sig på med konststycket att svälja en bitkudde på tvären! (Full mun!)




Sen är det Grappas tur. Hon gör sig så tung hon bara kan.



Grappa igen.



Här kommer lyckliga Grappa med sin boll i full fart genom pudret!



Paxx och Grappa fick leka och busa. Visst ser dom glada ut?!



Men när Grappa hade sin boll ville hon bara retas med Paxx...



Fast det var KUL att bli jagad.



Paxx är en gentleman och visste att hålla sig på behörigt avstånd då Grappa gav "onda ögat" och ville ha sin boll ifred.



Så Paxx tröttnade på retstickan Grappa och lekte U-båt med sig själv istället.



Paxx älskar vintern och snön!



Grappa snusar efter något under snötäcket.



Vacker, eller hur?



Och sista bilden, det här var vyn vi möttes av nere vid klubbstugan idag!



Imorgon är vi återigen ett par, tre som tränar... Tusen tack för trevligt sällskap idag, och TACK Maria för att du kom och visade upp underbara Paxx. Tack också för Alla Hjärtans Dag presenterna som jag och hundarna fick ;)


---



Av Lotta - 13 februari 2009 21:16

---

Fast det är fredagen den 13:e så har det (peppar, peppar ta i trä å allt det där..) ännu inte hänt något märkvärdigt. Det har tvärtom, gått ganska bra idag med allt jag företagit mig. Underbart vackert vinterväder också, med en klarblå himmel och strålande sol. Fast det är ännu några timmar kvar av fredagen så vi får väl se. (Superstitious? Me?? No way!!)


Imorgon så ska jag träffa några valpköpare och hundvänner nere vid klubben för lite träning. Det var många som anmälde sitt intresse för den här helgen till att börja med men så har de droppat av, en efter en. Jag förstår att det är krångligt och långt att åka på vintern och så, och alla har ju sitt hektiska liv att ta hand om, med familjepyssel och andra ting... Det blir ju fler gånger så det är ingen fara. Vi träffas de som kan nu och sen sätter vi upp en ny helg i mars istället. Så får det bli! Jag ser i alla fall fram emot morgondagen och träning i dagsljus. På våra appellcirkelkvällar trevar vi ju fortfarande i mörkret (nåja, i skenet från strålkastarna då...)


Hoppas nu att morgondagen bjuder på fint väder, (inte så kallt med soligt) så att jag kan passa på att ta många bilder :) Just nu eldar jag för fullt i spisen för att hålla kylan ute (-17).


---

Ovido - Quiz & Flashcards