Direktlänk till inlägg 11 december 2008

Prommis o ouppfostrad vovve...

Av Lotta - 11 december 2008 19:47

---

Men vad det snöar då. Jag har ännu inte fått till det där julkortet som jag skrivit om hur länge som helst nu. Det är ju bara mulet och mörkt, och snön faller nästan varje dag. Idag på förmiddan var jag hem till Marie en sväng och tog först en liten kort promenad med Fhara och Ludde, sen fick också Grappa gå nästan samma slinga med Ludde. Jag tog dom en och en så att de ska få lära sig lyssna på mig och att det inte ska bli så "stökigt". Å på köpet fick jag ju lite extra motion också =D. Ja, och Marie och Ludde också då, förstås. Vi pulsade i snön upp till ett otroligt vackert litet smultronställe som kallas Majas Gälä. (På rent flomål). Väl hos Marie igen så blev jag bjuden på lunch, och hon sa till mig att Grappa gärna fick gå in i huset och bekanta sig. Jodå, det kunde hon väl få, tyckte jag, bara katten stängdes in först. Tror inte Grappa har någon som helst respekt för katter närmligen... Sagt och gjort. Thore stängdes in och virvelvinden Grappa intog huset. Virvelvind var det, ja! Shit, hon var överallt och ingenstans samtidigt. Familjens dotter Anna fick henne dock att sitta och ligga på kommando, men efter tio minuter i huset fick det allt vara nog, tyckte jag. Jag erkänner att jag var lätt svettig när jag kopplade henne och tog ut henne i bilen. Temperamentsfull, JA!! Orädd, JA!! I miljö går det liksom inte att jämföra henne med den försiktiga typen, som går omkring och undersöker lite skyggt, som en hind... Nej, en orkan är nog mer att jämföra med. Och svansen går i 120, samtidigt som den då slår omkull allt som är i dess väg. "Hon törs nog inte gå upp i trappan då hon inte är van..." hann jag inte mer än säga förrän det dundrade till och hon var på övervåningen... Stoppar ner huvvet i allehanda krukor, väskor och snor barnens leksaker. In i Lars datarum och snokar runt bland datorer som är på reparation och står som öppna skelett på golvet. Suck! Det måste vara så här småbarnsföräldrar känner sig när de kommer på besök till folk och har ett bångstyrigt och klåfingrigt barn med sig. Lätt paniska till slut.


När vi väl kom hem så fick Cragge och Våris gå en runda i skogen. Jag kastade ut en tennisboll på ett ställe i djupsnön som de jobbade aktivt för att försöka hitta i säkert tio minuter. Våris var den som "vann" och bar mycket stolt bollen hela vägen hem, utan att släppa den en enda gång. Jag hade i alla fall tagit kameran med mig den här vändan trots att det både snöade och snart skulle skymma. Bilderna blev allt annat än bra, men jag tyckte ändå när jag fixade med dem lite i Photoshop att de hade något slags "själ" i sig. De är oskarpa men det syns att det är rörelse i bilderna. Så därför valde jag ut några i alla fall som får pryda bloggen idag (och fortsätter med Jultema i bilderna =):







Väl hemma somnade flocken i husvärmen medan snön fortsatte att falla utanför:




Inatt sov jag faktiskt hyfsat bra. Jag vaknade utvilad och pigg imorse. Det var sååå skönt!! Nu hoppas jag att det ska fortsätta så. (Det var nog får-räknandet tror jag ;)


---

 
 
Malin

Malin

11 december 2008 20:37

Åh vad snö ni har!! Här har det kommit blötsnö = superlerigt och dunderskitiga hundar :(
Fina bilder på vovvarna, ser såååå mysigt ut när dom ligger och vilar tillsammans på sista bilden :)
Imorn är jag bilburen igen så då blir det en sväng till postlådan - mao, håll koll på brevbäraren i början utav nästa vecka! ;) :D
Skönt att du kunde sova hyfsat bra natten till idag! Har ju också svårt att sova på nätterna, men det är nog en bieffekt av flera års nattarbete skulle jag tro...
Ha det gott i allt det vita!
Kram!

http://www.rottisivar.com

 
Ingen bild

Nordén

11 december 2008 20:46

Vet inte om du fattar hur rätt du har med att "veta hur man känner som smånarnsförälder..." PANIK!!! Ja! Att hälsa på där det finns stereo/tv etc öppet eller gå på restaurang... Tar hellre de fyra fyrbenta med mig då! Faktiskt!

Osjysst att låta dig sitta ensam "mot" överheten -jäkla stil... Som om de inte tror på att man gör så mycket man kan för att d ska funka... Gaaaaa, kan bli sååå arg på det där!

Nä, stå på dig mot "byn" -d vill bara ha det som du, men utan sjukdom... Avundsjuka kallas det! *morr.....*

 
Ullis

Ullis

12 december 2008 12:31

Ja det är alltid ett äventyr att ta med de små liven i nya miljöer, jag har lärt mig den hårda vägen att det funkar bäst om de man ska till har hund eller i alla fall är hundvana så blir det inte fullt så dyra besök när saker åker i golvet eller smakas på... *skratt*
Har också märkt på Hoshi att övning ger färdighet, ju mer hon får vara med desto mer lyhörd blir hon på mig och jag kan hålla henne under kontroll. Så härda ut, det lönar sig! =D

Skönt att vara utvilad, allt känns så mycket lättare och roligare då!
Kram!

http://www.ullisweb.se

 
Ingen bild

Lotta

12 december 2008 20:16

Malin; På måndag är det mina grannar som ser mig ute vid postlådorna redan vid 06-tiden på morgonen... Trampandes av och an. Vid tiotiden en stelfrusen snögubbe som vaknar till liv när den lilla gula postbilen kommer körande. Posttanten blir bryskt urryckt ur förarsätet och posten ivrigt genomsökt... Ja, ni vet, sådär som det brukar vara när man väntar på nått gott. =)

Jo, nog vet jag att övning ger färdighet... MEN, man är ju bekväm. Och det är allt annat än avslappnat att ha Grappa i huset hos någon bekant. Nåväl, jag är glad att Marie låter oss torröva hos henne ;)

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

--- Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   ...

Av Lotta - 5 april 2010 14:46


--- Häromdagen ute på promenaden med vovvarna så kom jag att fundera över hur olika individer de är egentligen. Jag körde flera omgångar och Cragge & Våris gick tillsammans första vändan. De travar på framför mig på vägen, lugnt och sansat och stan...

Av Lotta - 19 mars 2010 09:13

--- Har vårkänslor i kroppen. Det liksom spritter till av förtjusning då och då, och karaktäriseras som vanligt av att jag vill mycket, väldigt mycket. Mer än jag hinner t.o.m.   . Vi är redan i mitten av mars och det droppar, risslar och porlar av...

Av Lotta - 8 mars 2010 22:33

--- HÄRLIGT! Det var plusgrader och takdropp ända till kvällningen. T.o.m. vägarna hade torkat upp lite och asfalten syns här och där. Jag hoppas verkligen att snön snart är borta så vi kan börja spåra igen.   I helgen gjorde Gunnar & Gunilla e...

Av Lotta - 1 mars 2010 16:53

--- Måndag och äntligen den första dagen i vårmånaden mars. Även om det inte ser ut så därute med snön som virvlar och yr, men någon gång måste det ju ta slut menar jag...   I helgen har vi haft IPO-workshop med Trond O. Johansen från Norge. So...

Presentation


Välkommen till min blogg. Här skriver jag, förutom om mina älskade hundar allt annat som i sin enkelhet hör livet till...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards