Direktlänk till inlägg 15 november 2008

Spår och lydnad...

Av Lotta - 15 november 2008 19:14

---

Som jag skrev igår så träffades vi vid klubben idag, jag, AK & Chatta. Det var otroligt vackert väder med tanke på årstiden; plusgrader och solsken, perfekt för hundträning m.a.o Jag började med att lägga ut ett spår som blev ganska långt med fem vinklar och fem föremål. Då vinden stundom friskade i, så lät jag spåret ligga ganska länge medan jag körde ett lydnadspass. Grappas lydnad har lossnat rejält och det är riktigt roligt att jobba med henne på appellplan numera. Hon har den där intensiteten och glöden som jag bara älskar, som Cragge alltid har haft och som också Kaiza hade... Hon vill, vill och vill hur länge som helst. Najs!! På bara några enstaka träningspass så är positionen mycket, mycket bättre. Jag bad Chatta ta min kamera och fota oss, men tyvärr så var ju inte ljuset tillräckligt för att bilderna skulle bli bra... Det är ju så här den här tiden på året, men jag underskattar dagarnas längd och tror att det är ljusare än vad det är. Jaja, jag har i alla fall gjort vad jag kunnat i Photoshop för att få dem så hyfsade som det bara gick... Det är ju alltid trevligare med bilder i en blogg än bara text. Så håll tillgodo:









---

Efter lydnaden (som tog ett tag) så gick jag bort över fälten för att ta spåret. Men här blev jag än en gång besviken :o(. Vad har hänt? Det var ju inte länge sen jag skrev att spåret är Grappas paradgren. I september så spårade hon som en Gud, och nu slarvar hon bara och forcerar spåren... Hon spårar bara bitvis bra, sen går det för fort, på tok för fort för att bli bra, och särskilt för IPO-spåren som ju kräver en speciell och mycket långsam teknik! Suck!!! Jag var bara tvungen att lägga ett spår till efter det misslyckade spåret trots att det började skymma. P.g.a ljuset så fick det inte ligga mer än tio minuter, och blev ett enkelt spår med en vinkel och ett föremål. Här spårade hon bättre, särskilt på andra sträckan, och markerade också föremålet bra, så jag kände mig nöjdare men inte helt nöjd... Vet inte riktigt hur jag ska bete mig..?? Imorrn bär det dock av ut och spåra igen. Jag måste bara hitta nyckeln/knappen/lösningen - you name it - den där aha-känslan när man kommit hur just den här hunden funkar. Det känns viktigt att ha två-tre spår "i ryggen" som gått bra innan man tar vinterpaus i spårandet. Vi ska ju för i jösse namn tävla den 30 maj, så då måste det sitta som det ska... Nu låter säkert 30:e maj evighetslångt bort, men det går fortare än man tror. Time flies, that's for sure!


Å nu så ska jag sjunka ner i soffan och slökolla på lite TV.


Ha en trevlig lördagskväll kära bloggvänner!


---



 
 
Ingen bild

spårtips

15 november 2008 23:16

Hur ser det ut med närin i spåret? Kan du kanske få ner temot och öka koncentrationen om du går tillbaka ett steg och lägger mer och tätare med näring?

 
Ingen bild

Lotta

16 november 2008 00:59

Svar till signaturen "spårtips":

Jo, jag har fortfrande näring kvar i spåret, men inte så tätt. På varje raksträcka har jag dock en 5-6 steg med näring i... Även så i vinklarna. Men tanken har slagit mig att jag kanske tagit bort näringen för tidigt..? Samtidigt som jag känner att jag är tvungen att minska näringen nån gång för att komma framåt i träningen.

Jag kommer definitivt att ta mig en funderare på om jag inte ska lägga ett par korta och raka spår med bara näring (nästan bebisnivå), för att se om det hjälper. Kanske behöver hon bara en liten "reminder"..?

/ Lotta

 
Annelie

Annelie

16 november 2008 13:27

vad händer om du lägger flera spår efter varandra - mängd kör.
Kan det vara så att det är för lätt för henne? tänker ni la ganska kluriga spår för, asfalt osv.
Känner hon att hon KAN slarva och köra fort för att hon ändå "hittar"?
Har ju noll koll på IPO-spåret iofs.
kram

http://www.tigra.se

 
Ingen bild

Lotta

16 november 2008 13:41

Svar till Annelie:

Sant att vi la svåra spår i september. Och jo, det kan vara så att det är för lätt, men det är ju ändå så här spåren kommer att se ut på tävling för henne. Jag tänker som så att om hon alltid kommer att tycka att IPO-spåren är "för lätta" så kommer vi ju knappast att skrapa ihop tillräckligt med poäng på tävling... Men det är definitivt en tanke. Kanske ska jag gå ut någon morgon när det är ett mycket tunt och lätt snötäcke ute, och köra på en asfaltparkering? Där jag ser var och hur jag gått, samtidigt som det blir svårt underlag för henne.

Lotta

 
Ingen bild

Spårtips

16 november 2008 18:57

Ett tips jag fått är att inte ta bort näringen alls innan första provet, då har hunden förväntan på näring när provet kommer och spårar intensivt för att hitta den (den är ju helt van att den finns där). Nästa spår på träning är ju näringen tillbaks och hunden hinner inte lära sig att inget finns i spåret. Sämst av allt är att ta bort näringen det sista spåret innan prov (eller hela sista veckan), då ju hunden då har erfarenhet av ingen näring alls förra spåret och har dragit erfarenheter av det på provet. Det vill man ju inte.
Alltså, ha "is i magen" och kör näring ända fram till prov. Mängden näring avgörs av hundens tempo och koncentration. Om hunden börjat spåra för snabbt och för hafsigt har du ju egentligen bara två val, antingen mer näring igen i spåret eller korrigera hunden med linan bakifrån. De flesta brukar föredra näringen då ju hunden kan bli orolig av korrigeringen och sluta spåra bra på grund av den.
Ett annat bra tips är att "utse" en korridor på ca 1-2 meter där du har 100 procent koll var sidorna i korridoren går. Sedan går du lite snett från korridorens ena sida till andra och sedan över till andra sidan igen. Då måste hunden hela tiden hålla koll på spåret och belönas med näring kanske ca var femte steg. Inga apporter eller vinklar i det arbetet. Bara "rak korridor" som man går snett i och vrider riktining när man nått korridorens ände i sidled. Inte för täta vändningar.
Det arbetet ökar hundens koncentraton enormt. Stor hög näring i slutet och naturligtvis: det ska vara näring som hunden älskar i spåret och den får gärna ha hoppat frukost den dagen.

 
Annelie

Annelie

16 november 2008 19:57

Sant att spåren på tävling då blir lättare men samtidigt om vi tränar svårare spår och vet att hunden klarar av den typen kan det kanske vara lättare att ställa krav på hur det ska spåras. takt, nogrannhet osv.



http://www.tigra.se

 
Helena

Helena

18 november 2008 08:37

Hallå!! det finns en jätte bra skrivelse på hur man kan lära in IPO spåret som är skriven av Tommy Andersson(tävlat SM och VM ) adressen är www.aktivdobermann.se Han skriver lite om alla 3 grenarna. Hoppas att det är till någon nytta.. mvh Helena

http://www.nogg.se/santi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

--- Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   ...

Av Lotta - 5 april 2010 14:46


--- Häromdagen ute på promenaden med vovvarna så kom jag att fundera över hur olika individer de är egentligen. Jag körde flera omgångar och Cragge & Våris gick tillsammans första vändan. De travar på framför mig på vägen, lugnt och sansat och stan...

Av Lotta - 19 mars 2010 09:13

--- Har vårkänslor i kroppen. Det liksom spritter till av förtjusning då och då, och karaktäriseras som vanligt av att jag vill mycket, väldigt mycket. Mer än jag hinner t.o.m.   . Vi är redan i mitten av mars och det droppar, risslar och porlar av...

Av Lotta - 8 mars 2010 22:33

--- HÄRLIGT! Det var plusgrader och takdropp ända till kvällningen. T.o.m. vägarna hade torkat upp lite och asfalten syns här och där. Jag hoppas verkligen att snön snart är borta så vi kan börja spåra igen.   I helgen gjorde Gunnar & Gunilla e...

Av Lotta - 1 mars 2010 16:53

--- Måndag och äntligen den första dagen i vårmånaden mars. Även om det inte ser ut så därute med snön som virvlar och yr, men någon gång måste det ju ta slut menar jag...   I helgen har vi haft IPO-workshop med Trond O. Johansen från Norge. So...

Ovido - Quiz & Flashcards