Alla inlägg den 18 november 2008

Av Lotta - 18 november 2008 18:33

---

Usch vilken jobbig och tråkig dag :o(. Jag har gått omkring och varit supertrött hela dagen till följd av en sömnlös natt. Jag kommer in i såna här perioder ibland, då jag bara inte kan sova. Och ingetnting hjälper då. Inatt(morse?!) så somnade jag vid 05-tiden. Jag la mig vid 23:30, så det blev många timmars vridande, vändande och suckande... Såklart att jag känner mig trött och håglös då såhär dagen efter. Så det blev inget avancerat med hundarna idag. Det fick bara vara. Nu hoppas jag innerligt att jag kan sova bättre inatt, annars så är det fjärde natten på rad som inte är bra.


Spåren igen nu då... "Spårtips" är ju inne på att plocka ut slutföremålen och träna på markering separat, vilket jag tycker är en alldeles förträffligt bra metod. Men jag har nu valt att ha ett föremål i slutet som för hunden markerar att "här är spåret slut", en liten ask gömd i gräset (i detta fallet en snusdosa) fylld med godis, och när hon lägger sig (ibland med hjälpkommando, ibland utan) så rusar jag fram och så har vi jättemysigt, öppnar locket lite mystiskt och hon får en liten bit, en bit till och en bit till o.s.v. (= att det tar lite tid att äta upp). Jag har valt det här sättet för jag varit rädd för att att en hel hög med godis på marken skulle ge en sjujäkla vittring på ganska långt håll, och vill inte få upp näsan på henne när hon är några meter innan. Jag är ändå noga med att lägga spåren i medvind och är särskilt noga med att inte få motvind på sista sträckan innan föremål. Egentligen så har jag ju en hög med godis där i slutet, den är bara innesluten i en dosa istället för liggande på marken. Men det kanske funkar lika bra med en "hög"? Tål att testa. Och som "spårtips" nämner, så blir det ju ingen som helst konflikt heller...


Kollade SMHI:s prognos inför lördag då vi ska ha en träningsdag för kennelekipagen. Det verkar som det blir klart och soligt på fredag och som det kommer att mulna på men med uppehåll och -4° till -8° på lördagen. I så fall så är det ju inga problem att genomföra träffen. Vägarna är farbara och vädret lagom för hundträning. Men man vet förstås inte om SMHI hinner ändra sig till slutet av veckan... Jag hoppas ändå att vi kan ses, för det vore så himla trevligt!

Nu ska jag kolla lite TV. Och sen hoppas jag verkligen att John Blund tar sig tid att komma på besök ikväll...

---

Ovido - Quiz & Flashcards