Direktlänk till inlägg 13 december 2007

Luciadagen...

Av Lotta - 13 december 2007 19:18

Så har vi då redan kommit till 13 december, självaste Luciadagen, och Kaiza har redan varit inlagd på djursjukhuset i över en vecka. Idag var det tyvärr dystra nyheter igen :(. Blodvärdet var nere i 33. Så veterinären var inte särskilt hoppfull, och sa att hon kände samma maktlöshet som jag. Just denna veterinär verkar ha tagit Kaiza till sitt hjärta, för hon vill verkligen rädda henne. Hon berättade att hon efter den lediga onsdagen rusat in på jobbet i morse och var så glad över att blodvärdet varit ganska bra igår. När hon fick labbsvaret på dagens så var det med tungt hjärta hon ringde och meddelade mig. Idag kontaktade hon också kollegor på Ulltuna och Strömsholm. På Strömsholm hade hon turen att få prata med deras blodexpert som var tillfälligt inne på besök under sin barnledighet. Han sa att det ibland kunde ta tid för medicinen att börja verka, och att det även kunde gå ner så här efter en transfusion. Veterinären frågade mig också om hon fått i sig stora mängder gul lök (som bekant är giftigt för hundar), men jag kan inte tänka mig att hon skulle ha hittat något sådant någonstans utan att jag märkt det. Jag frågade i min tur om förgiftning, exepelvis råttgift, och ja - det kan möjligen vara en orsak, men inte särskilt trolig den heller. Långsökt, för hur skulle hon ha fått tag i det? Mina tankar vänds ut och in i jakten på en orsak. Finns det människor som är så elaka så att de skulle kunna förgifta en hund? Ja, naturligtvis finns dom, men är inte många. Och jag känner ingen som är så sjuk att man skulle kunna göra något sådant... Men tänk om..?? Tänk om någon galning retat sig på att dom skäller ibland eller så. Man vet ju aldrig.


I alla fall var det meningen att Kaiza kanske skulle förflyttas till Strömsholm eller Ulltuna idag. Men efter samtalet på e.m med behandlande vet. så bestämde jag att hon får stanna i Falun. Det är jobbigt i sig att bli förflyttad och hon börjar bli tagen av sjukdomen nu. Idag fick hon syrgas. Och enligt Strömsholm så kan de i dagsläget inte göra mer än Falun. Prover ska tas idag på blödningsbenägenhet, utifall att det är förgiftning som det gäller. Mer kan man inte göra någon annanstans heller. Helst vill man gå ner med en kamera i mage och tarm, men det krävs att hon sövs och det klarar hon inte nu med sina låga värden.


Jag frågade efter prognosen, men vet. ville inte riktigt svara. Självklart ser det inte ljust ut för min flicka. Hon fick blod idag igen. Hoppas att det ger henne lite mer energi tills de nya proverna är klara. Det fanns visserligen någon histora om en chihuahua som legat på Hb 22 under två veckors tid, och som mirakulöst repade sig och blev helt frisk. Men ofta händer det inte... Min försäkring håller också på att nå taket, så vet frågade om jag ville fortsätta. Självklart vill jag det. Jag är utfattig och pank redan, men jag har hellre ett rent samvete och skulder på banken än tvärtom. Finns det minsta hopp för min Kaiza så ska hon få den chansen. Det är hon värd. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag satt och visste att jag avlivat henne för att försäkringen inte täckte allt. Blir det så ändå, att hon inte klarar sig så är det så. Pengar kan man få mer av, men inte nya Kaizor.


Jag hoppas så att jag snart får skriva om trevliga nyheter här på bloggen. Det här är ju bara tragiskt...


 
 
Karin

Karin

13 december 2007 20:38

Men då... hade hoppats på att få läsa roliga nyheter. Vi fortsätter att hålla tummarna för Kaiza.

http://www.bengalning.net

 
Annelie

Annelie

13 december 2007 20:55

men herregud det här är ju bara för otroligt hemskt! Jag lider något så fruktansvärt med dig Lotta och fortsätter krampaktigt hålla tummarna.

Kramar i massor
Annelie och Tjejerna

http://www.tigra.se

 
Madde D

Madde D

13 december 2007 20:58

Usch vad jag lider med er!!!
Jag blir så ledsen!
Jag hoppas att hon orkar repa sig och jag håller med vad är pengar i jämförelse med hundarna?? INGENTING....
Håller tummarna!

http://www.daleos.com

 
Ingen bild

Britt-Marie & kajje

13 december 2007 21:38

Även vi följer Kaizas öde. Håller verkligen alla tummar för att det hela utvecklas åt rätt håll. / B-M & Kajje

 
Ingen bild

Lin

13 december 2007 21:49

En liten Lucia tåre dukker opp i øyekroken når jeg leser dagens Kaiza raport. Var sikker på att det hadde snudd, og at hun var på vei til å bli frisk og rask igjen. Selv klager jeg over kulde og hvor dyrt det er å kjøpe julegaver... Blir litt blekt i forhold. Så 1000 varme tanker sendes til deg Lotta og et håp om at Kaiza blir frisk og kan være hjemme hos deg på julaften.

 
Linda

Linda

13 december 2007 22:15

Hej, fick hörs om Kajsas sjukdom i går och var inne på bloggen din o läste nu kväll. Vore det inte så sent och jag inte vet om du sover skulle jag ringt dig. Jag förlorade ju min älskade Eva i sommar, efter 1½ veckas sjukdom, hon hade också jättelåga blodvärden och blödningar (men ej AIHA). Har några tips som Ni kanske kan kolla. Tveka inte att höra av Dig om jag kan vara till någon hjälp! Tänker på Er. Kram Linda H

http://www.energicas.se

 
Ingen bild

Lotta

13 december 2007 23:05

Linda! Jag har mailat dig. Men om du inte fått mitt mail, kontakta mig snarast. 070-737 11 14.
Tack alla, för att ni följer Kaizas kamp. Jag uppskattar det mycket.
/ Lotta

 
Rach

Rach

13 december 2007 23:27

How utterly horrible...I really really do feel for you..Have so many wonderful animals who share our lives..and have lost one or two along the way..whom we´ve NEVER forgotton...Hope with all my heart at everything turns out alright...much love and thoughts....Rachael xxxxx

http://www.myspace.com/katzkrazy

 
Ingen bild

Elina

14 december 2007 04:21

Nä men fy sjutton, vad läser jag... Vad ledsen jag blir. =( Vi tänker på er och håller alla tummar så hårt vi bara kan för att det vänder och mamma Kaiza blir frisk igen!

Kramar //Elina och Helix

 
Ullis

Ullis

14 december 2007 05:49

Men lilla Kaiza, nu är det dags att bli bra så du får komma hem till din matte igen. Hon saknar ju dig...
Vet precis hur maktlös du känner dig Lotta, man kan inte göra annat än att vänta och se vad som behagar hända, ett uppgivet tillstånd som jag inte önskar någon!
Vi hoppas verkligen på en snabb vändning för lilla mamma nu!!
Kramar till er alla!

http://www.teamrottweiler.se

 
Ingen bild

Kurt

14 december 2007 06:01

Tänker på dig och Kaiza hela tiden.
Vore jag inte så blödig skulle jag ringa.
Du vill nog inte ha en gråtande karl i luren.

 
Ingen bild

Anna Hellberg

14 december 2007 09:48

Hej Lotta
Skickar en styrkekram och håller tummarna för att du snart har Kaiza hemma hos dig.
Kram Anna

 
Rach

Rach

14 december 2007 11:48

Good morning to you Lotta..and your furry gang...thought soooo much about you all last night...and are hoping sooooo very much that things work out for you all...One thing that Kaiza needs now from you is "canine wisdom"..trust, compassion but without "krav"..she´s soooo wanting to be better for you...so devoted to you...I truly believe that..but she might need you to take a step back and BREATHE...She´ll fight if its in her now...Acceptance is the hardest thing to bear...Believe me...I know..been through it with my beloved Gustav..Fought soooo hard for him and promised him sooo much...that, in the end...was beyond my power...Had a deep converstaion with him and took a step back...And I really do feel that helped him....No "krav" that he MUST get well..just trust love and compassion...HE was the one that was poorly and I was to be strong for him this time...Helped me to understand that life doesn´t always go to plan....I soooo wish that you get your beloved Kaiza back home...I really really do....Thinking about you....xx

http://www.myspace.com/katzkrazy

 
Ingen bild

Madelene & Melker

14 december 2007 12:03

Nä vad tråkigt, nu MÅSTE det verkligen vända snart!! Vi tänker på er och håller tass och tumme! Kramar

 
Frida

Frida

14 december 2007 16:01

Vi skickar en gigantisk styrkekram till er!
Herregud, Lotta! Jag saknar ord... Hoppas att Kaizan repar sig och att du har henne hemma snart.
Vi håller alla tummar vi har för att det här sk gå vägen... Stor kram!
// Frida

http://www.deveritas.se

 
Ingen bild

Anna Nordén

14 december 2007 17:47

Läste din blogg först idag oh det är klart att tårarna kommer,,,
Hoppas av hela mitt hjärta att Kaiza blir bra!
Min foxterrier blev förgiftad och vi tror att någon gjorde det,,, Han klarade det inte, men det gick pilkvickt. När han väl börjat kräkas så tog det 45 minuter tills hans hjärta stannade. Fruktansvärt,,, Det var inget annat än avund, han var en känd grythund och jag ville inte para utan off. meriter,,, Människor kan vara monster,,,
Jag hoppas du kan få svar på VAD som orsakat detta med Kaiza.

Tusen kramar! Jag tänker på dig!

//Anna

 
Ingen bild

Marielle och Tomas med flock

14 december 2007 20:25

Vi håller alla tummar vi har!

Ville bara säga att vår Rakke glufsade i sig en portion råttgift när han var yngre. Han spydde blod och var jättedålig, men repade sig till slut. Finns det liv finns det hopp!

KRAM

 
Ingen bild

Zandra och Tippen

14 december 2007 22:49

Ååå vad vi alla tänker på er,, håller alla tummar och tassar som finns,hon måste bli bra nu,,,vi ska ju följa våra barn, Tippen vill inte stå ensam.Lilla kaiza kom hem till lotta nu och bara va den kaiza som tog mitt och Tippens hjärta med storm.Våga tro och Hoppas Lotta,,,hon kommer snart hem!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

--- Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   ...

Av Lotta - 5 april 2010 14:46


--- Häromdagen ute på promenaden med vovvarna så kom jag att fundera över hur olika individer de är egentligen. Jag körde flera omgångar och Cragge & Våris gick tillsammans första vändan. De travar på framför mig på vägen, lugnt och sansat och stan...

Av Lotta - 19 mars 2010 09:13

--- Har vårkänslor i kroppen. Det liksom spritter till av förtjusning då och då, och karaktäriseras som vanligt av att jag vill mycket, väldigt mycket. Mer än jag hinner t.o.m.   . Vi är redan i mitten av mars och det droppar, risslar och porlar av...

Av Lotta - 8 mars 2010 22:33

--- HÄRLIGT! Det var plusgrader och takdropp ända till kvällningen. T.o.m. vägarna hade torkat upp lite och asfalten syns här och där. Jag hoppas verkligen att snön snart är borta så vi kan börja spåra igen.   I helgen gjorde Gunnar & Gunilla e...

Av Lotta - 1 mars 2010 16:53

--- Måndag och äntligen den första dagen i vårmånaden mars. Även om det inte ser ut så därute med snön som virvlar och yr, men någon gång måste det ju ta slut menar jag...   I helgen har vi haft IPO-workshop med Trond O. Johansen från Norge. So...

Ovido - Quiz & Flashcards