Alla inlägg den 16 augusti 2010

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

---

Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   .


Det som känns oerhört trist är att sommaren nästan är slut... Just när jag började njuta av den på riktigt. Det går alldeles för fort och tidsuppfattingen sägs ju accelerera ju äldre man blir. Hur ska det då blir till slut? Vill inte veta... Men innan vintern står för dörren så vill jag ha en lång och fin höst, med naturen i ett sprakande färgspektra med hög, klarblå himmel och luft som går att andas (just nu så är ju luftfuktigheten närmare 100% känns det som). Gillar sommmar och höst bäst. Vintern kan vi hoppa över   . Den här sommaren har bjudit på otaliga hundaktiviteter för min del. Hektiskt men härligt!! Valparna i början av sommaren, träningslägret "the Complete Rottweiler Workshop" där vi hade rottweilerns helhet som tema. Oliver Neubrand instruerade i IPO:ts del C och Gerard O'Shea i rottweilerns anatomi, en helt oslagbar kombo faktiskt! Ett koncept som deltagarna älskade och påtryckning om en workshop med samma koncept nästa år har varit massiv. Så jag har redan tittat på datum och instruktörerna som trivdes gott har redan gett sitt samtycke att återkomma   . Härligt. Ser redan fram emot det. Sen hade jag ett fyradagarsläger tillsammans med Åsa på kennel Devarox, där vi la fokus på tävlingslydnad och brukslydnad. Också ett läger där alla trivdes gott och vi fick många fina lovord från instruktörerna om våra vovvar. Susy Tvärnstedt tog hand om tävlingslydnaden och Annelie Damberg drillade oss i brukslydnad. Lägret här avslutades med en lydnadstävling på Gagnef-Floda BK, ett perfekt avslut faktiskt, där min egenuppfödda Kulla Gulla's Ila fick 1:a pris i klass 1 och vann klassen av 16 deltagare!! Toppen!!     


Vår IPO-grupp här på klubben behöver ju figurant, så vi bestämde oss i början av sommaren att försöka leta reda på någon bra som kunde komma över en helg. Jag kontaktade Nick Vannerom i Belgien och fick svar att han gärna kom... Jag hade ju hört mycket bra om Nick innan, så vi var en gäng spända av förväntan i fredags. Måste ju säga så här efteråt att jag är väldigt nöjd. Nick var duktig och ambitiös, ödmjuk och hade vettiga idéer. En mycket sympatisk person som vi gärna ser här igen. Hursom så träffade vi även en annan deltagare (tillika träningsfigurant) på lägret som vi kommer att plocka hit då och då framöver. Då jag gillade hans tänk runt träning kontra mentalitet så tror jag att det här kommer att bli toppenbra!! Så nu vill jag ju inte ha någon kall vinter alls, utan sommar/höst i minst 12 månader framöver. Det gör ju träningen så mycket lättare...


Grappa - "min bebis" - har verkligen växt den här säsongen, och inte bara kroppsligt utan även mentalt. Hon har blivit vuxen (trodde jag aldrig hon skulle bli ;)) Det går mycket bra att jobba med henne nu. I lydnaden pumpar hon för fullt, blev kallad BC på lydnadslägret (visste inte om jag skulle ta det som en komplimang eller förolämpning..?!?). Spårar gör hon mycket mera koncentrerat och metodiskt och i bitarbete har hon en naturlig fallenhet för fulla, fasta, torra bett. Hon bevakar bra, gör toppenfina inhopp och driftväxlar naturligt. Det krävs "bara" mer kontinuitet i träningen och det hoppas jag att vi kommer att få nu framöver. Det är så mycket jag vill hinna med, men tiden räcker ju inte... så.. What to do?   


I övrigt, på det personliga planet har jag en massa spännande projekt på gång. Just nu är det alltså vind i seglen å då får man passa på att njuta av resan    . Och, nu i denna stund, ut å klippa gräs i det vackra sensommarvädret. 


Hörs!


---

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards