Alla inlägg den 4 januari 2009

Av Lotta - 4 januari 2009 14:56

---

Imorse stod termometern på -26,5! Brrrr!!!! Och inomhus var det inte mer än 14°. Jag var snabbt ut i vebo'n och högg upp lite ved för att göra eld i spisen i köket. Det går ju inte an att ha det såhär kallt. Luftvärmepumpen är nog bra, men håller inte för dessa låga temperaturer. Hundarna fick köldkramp i tassarna rätt omgående när de var ut på morgonkissen och ville för en gångs skull gärna in igen. Nu ligger två av dem (de löpska) i köket så nära spisen som möjligt, och de andra två har parkerat sig i min säng. De får väl det då, för jag tycker så mycket om att se hur de myser... I köket står hundburen alldeles framför spisen och agerar just nu avgränsare i en dörröppning. Där älskar hundarna att ligga. Vaknade av att Fhara gnällde inatt. Jag trodde att hon var dålig och ville ut, så jag stapplade sömndrucket upp och krängde på mig jacka och stövlar. Men icke då. Hon ville bara att jag skulle flytta undan Grappa som lagt beslag på buren, så att hon kunde få ligga där istället! Jäkla HYNDA! Gaahhh, vad arg jag blev . Sicka fasoner!?!?! Hon fick t.o.m lön för mödan, för Grappa gick automatiskt upp för att hälsa på mig, och då slank Fhara snabbt in och la sig tillrätta på bädden därinne... (Tilläggas skall, för de som inte snappat hur jag har det, att mina hundar INTE ligger i stängd bur i tid och otid. Den står alltid öppen så att hundarna kan gå ut och in som de vill, om det inte är för en särskild anledning någon av dem sitter därinne en stund.)


Grappa tycker att spisen i köket är en mycket spännande varelse. Den suckar, sprakar, dånar o lever om, och dessutom är det något levande därinne, som rör sig. Hon kan inte låta bli att tränga sig emellan mig och spisen varje gång jag ska öppna lyckan och slänga in mer ved. Spänd av förväntan står hon där, och sen åker luckan upp. Ojojoj, hon nästan skakar i kroppen av spänning, men har lyckligtvis vett nog att akta sig. Hon har provat sticka in näbben lite för långt, och då blev det hett! Så hon har mycket för sig, den lilla Baba-ungen! Busy girl, minsann .


---

Ovido - Quiz & Flashcards