Alla inlägg under november 2008

Av Lotta - 7 november 2008 23:11

---

Brukar i allmänhet inte svara på sådana här saker... Men - why not - vi gör ett försök :o)

Jag har blivit utmanad av vännen AnnKristin som har Anziehend's hoffekennel...

---

(Länka den som utmanat dig och sätt in dessa regler på din blogg.)


* Berätta 7 saker om dig själv, både alldagliga och knäppa.

* Utmana 7 st i slutet på inlägget genom att nämna deras namn och länka till dem.

* Låt dem få veta att de blivit utmanade genom att lämna en kommentar i deras blogg.

  • Älskar att laga god mat (och att äta den).
  • Skulle jättegärna vilja hoppa fallskärm.
  • Är livrädd för möss och råttor.
  • Drömmer om att skriva en bok.
  • Att sova en timme på dagen är det bästa som finns.
  • Passionerat förälskad (och hjälplöst förlorad) i hundar och hundsport.
  • Har gått en kurs i kroki en gång.

Jag väljer att inte utmana sju stycken, utan det får bli Lin, Annelie, Malin & Ullis.

 ---

Av Lotta - 5 november 2008 21:20

---

Dimman har legat tjock ikväll och när minusgraderna kom krypande så blev det riktigt råkallt! Brrr!!! Känner att jag måste elda i köksspisen så det blir en skönare värme inne. Det känns nästan som kylan slår in... Så en brasa i spisen, sen blir det läggdags och fortsatt läsning på boken som jag håller på att läsa. Dagen har annars ägnats åt mer eller mindre tråkiga sysslor förutom ett besök av en god vän över en kopp té på eftermiddagen. Imorgon så ska vi ha styrelsemöte på klubben men jag tänkte åka lite innan och passa på att träna.


Hörs!


---

Av Lotta - 3 november 2008 22:10

---

 

Idag så fyller min blogg 1 år. Det var den 3/11 2007 som den skapades. Utav 25 255 bloggar, så ligger Lottas-Mest-Hund-Blogg idag på 33:e plats av de populäraste bloggarna! Intressant... Vad är det jag skriver som är av sådant intresse för folk? Jag som tycker att mitt liv är ganska händelselöst och fattigt. Men kanske det är så att just det vanliga livet faktiskt är ganska skönt att läsa om i alla fall. Överallt i dagens mediesamhälle blir vi matade med den ena historien otroligare än den andra. Ganska drygt egentligen... Det är nog därför ett vanligt liv kan te sig ganska prestationsbefriande att läsa om. Jag tycker själv att det är ganska skönt att sätta sig här och skriva och blir glad när jag ser att folk är in och läser och lägger en kommentar då och då.


Ganska mycket har hänt i mitt liv egentligen under året som gått. Och tungt har det varit ibland, mycket tungt. Men nu ser jag hoppfullt fram emot ljusare tider. Även i ordens rätta bemärkelse trots att det känns väääldigt långt dit (till våren menar jag). Jag ska försöka få råd att införskaffa en skoteroverall och ett par riktigt varma vinterstövlar bara, så ska nog vintern passera relativt obemärkt. Mina vinterkängor som jag har är tyvärr lappade och lagade för sista gången med silvertejp... De håller inte ihop längre. Silvertejp, förresten, är ju världens bästa uppfinning. Snacka om användbar till vitt skilda saker... Jag använder den till i princip allt som ska lagas, klistras eller lappas. Så med en rulle silvertejp kommer man långt!


Den här veckan ska ägnas till lite praktiska saker som måste utföras. Sen hoppas jag att plusgraderna håller i sig, så Gunnar F & Gaia kan åka och tävla i helgen. Det är i så fall sista tävlingen i elitsök som Gunnar gör för i år. Jag kommer att sitta och hålla mina tummar krampaktigt, var så säkra :o) Sen ska jag börja planera så smått för träffen den 22:a november. Vi är en handfull som kommer att träffas om vädret är okay. Är det inga fler som vill hänga på?? Själv är jag så otroligt träningssugen nu efter "kicken" i helgen. Både Grappa och jag är på G!


Nu ska jag gå och lägga mig och läsa en stund innan det är dags att "kox in ti benkammarn". Godnatt o sov gott!


---

Av Lotta - 2 november 2008 21:44

---

I morse var det underbart vackert med en rödgul soluppgång och gnistrande vita snökristaller i tjocka lager på träden. Temperaturen under natten hade mycket riktigt sjunkit rejält. Grappa kläddes i sitt täcke och dynorna hade stått i hallen under natten så att hon inte skulle behöva ligga kallt. Det är ju ganska viktigt att hålla hundarna så varma som det går, både för skaderisken och för deras eget välbefinnande.


Väl nere på klubben så satte vi igång som igår med genomgång av ekipagen och sen ut med hundarna en och en. Vi passade på att göra nyttiga övningar inomhus då det var ganska kallt ute. Med Grappa testade jag först av lite miljö, men hon är ju inte särskilt berörd av att hoppa över något, kampa med slamrande grejer runt om eller sitta i en rullande kontorsstol... Miljöstark har Grappa jämt varit, så vi gick över till apporteringen som alltid varit min akilleshäl med alla hundar (vad gör jag för FEL??) Vi börjar från scratch med Grappa. Hon får helt enkelt lära sig att hålla fast med apporten liggande på ett speciellt ställe i munnen, alldeles bakom hörntänderna. Sedan belastade vi litet för att se om hon kunde knipa åt den och inte bara låta den ramla ur munnen så fort man rör vid den. Och hon snappar fort. Man kan gå på Grappa med lite kravställan här, då hon inte tar åt sig nämnvärt utan bara försöker göra bättre. Det är inte så att hon packar ihop, släcker och går hem... För om hon varit sådan som hund hade man varit tvungen att använda en annan metod. Jag tror att om man fortsätter att belöna precis rätt hållande av apportbocken så kommer det här att gå ganska fort. Problemet är när man belönar alla olika slags hållanden (på olika ställen i munnen) för då blir det förvirrande för hunden. Ganska logiskt faktiskt.


Efter förmiddagens genomgång av hundarna en och en tog vi lunch (som bestod av tunna pannkakor som Micke stekte till oss, med grädde och sylt, samt en supergod morotspaj...Mmm...) och därefter tog vi ut hundarna på plan igen. Då hade temperaturen stigit och det var takdropp och faktiskt varmt i solen. Det kändes underbart skönt. Jag som hade den frusna gårdagen i färskt minne hade satt på mig min supertjocka dunjacka och termobyxorna idag. Så nu var jag svettig istället. Under rastningen av Grappa på lunchen passade jag på att ta ett par bilder med kameran som jag faktiskt kommit ihåg att ta med mig.


Grappa i full fart mot mig!


..och DÄR kom bollen flygande...


Jag bad Frida om att få ta emot hennes mallehane Best i några bett, bara för att få teknikträna och känna på hur det känns när det är som bäst. Och jo, jag kom på ganska snart hur jag ska vinkla, i det här fallet kudden, för att jag ska ta emot på ett sätt som är bra för både hunden och mig. Jag skulle behöva ha en hel kurs bara i övningar att vara figurant. Sen lånade jag även Best i lite fritt följ för att få känna på bakdelskontroll... Mycket nyttigt.


Grappas fria följ tog sig bättre och bättre på eftermiddagen. Jag insåg att jag nu kan ta ett kliv uppåt i inlärningen och faktiskt kräva en del av henne. Problemet för mig är att jag sällan vet när jag ska stegra. Jag tror att jag är för rädd att stegra för fort ifall det skulle bli "fel", så jag håller mig på en nivå som är för lätt för hunden för länge. Men nu när jag prickat in två tävlingsdatum till våren så har jag något att träna för och det håller mig motiverad att öka kraven och stegra träningen.


---

Av Lotta - 1 november 2008 23:08

---

Första dagen med Frida är avklarad, och som vanligt så ger hon enormt mycket av tips, idéer och peppning! Jag fokuserade på Grappas position i fria följet idag, och fick till det ganska snyggt till slut. Hon har ju tidigare haft en tendens att ligga väldigt långt fram. Tennisbollen är ju guld värd som belöning. Med den så är henns motivation enorm, och hon kan jobba hur länge som helst, och man ser hur hon verkligen anstränger sig för att göra rätt. Det enda smolket i bägaren den här dagen var vädret. Nog för att det var vackert, men ack så kallt! Vintern har kommit på allvar. Det var som en gnistrande vit vintertavla, -12 grader, men föga kul att stå stilla ute i timmar för att gå igenom ekipagen en och en. Jag frös som f-n :o( Jag HATAR att frysa och vara stel som en pinne under hundträning. Allt blir svårt... Bara att fiska upp belöningen lite smidigt ur fickan med händer som känns som frusna klumpar är ett företag i sig. Tacka vet jag vår, sommar och höst. Sen kan man lika gärna emigrera under dessa vintermånader.


Här kommer i alla fall några bilder från dag 1, tagna av AnnKristin (själv hade jag glömt kameran hemma och var för lat för att åka och hämta den):



Tränar på fritt följ...



Belönar med bollen.



Grappa får ligga medan vi pratar lite kring momentet.


Nu ska vi gå och sova, hela bunten, för imorgon är en ny dag med träning. Och som det verkar nu på termometern så blir den ännu kallare...


---

Skapa flashcards