Direktlänk till inlägg 30 november 2008

1:a advent

Av Lotta - 30 november 2008 16:37

---


Ljusstakarna står i fönstren, julgardinerna är uppsatta i köket och den obligatoriska tomten är framställd på köksbordet. Det är ju första advent idag... Nu kommer en tid av kompakt mörker och lätt hysteri i ca fyra veckor framåt innan julhelgen är överstökad för den här gången. Samma sak varje år. När jag var liten så skulle första ljuset tändas i adventsstaken till familjemiddagen den här sönda'n. Jag och min bror var såklart väldigt ivriga  att få vara den som tände FÖRST. Å andra sidan, när man fattade att den som tände först inte var den som tände på själva julafton, så blev detta ett fasligt dilemma... (Vi fick ju så rättvist som möjligt tända varannan gång såklart ;). Ja, vilka små bekymmer man hade på den tiden. Önskar att det var likadant idag, att jag haft någon här att kivas med, om vem som skulle få den stora äran att tända det första... *Hahaha*  Nåväl, så enkelt är det inte numera. Minns när min elaka bror tjuveldat på MITT ljus, vilket liv det blev (det hade en sotig veke när jag skulle tända). Gråt o tandagnisslan. Jag var helt säker på att han gjort det av ren missunnsamhet... Eftersom jag var större och starkare än han, så retades han med mig på det här fasansfullt orättvisa sättet. Hua, vilka traumatiska barndomsminnen man har. Här är en bild på mig under min första jul (andra i.o.f.s, men första som jag var medveten om), iklädd en päls jag fått i julklapp av morbror Mats. (Min ohängde broder hade inte ännu kommit till världen då...)



Jag hade tänkt försöka ta mig ut och få till ett julkort som jag sedvanligt skickar via mail till mina vänner. Det verkar dock inte bli så lätt, då vi varken har särskilt mycet snö eller soliga dagar. Varje gång (/år) vi ska ta kort så är det kaotiskt med alla hundarna som jag såklart vill ska sitta snyggt på rad och uppföra sig exemplariskt. Förra året fick jag faktiskt klippa in Fhara i bilden (ja, jag kan ju erkänna det nu såhär ett år i efterhand) då hon vägrade att sitta med de andra, och de i sin tur vägrade att sitta med henne. Till slut fick vi ge oss. Hon fick sitta vid sidan av och med Photoshop så fixade jag till det  hyfsat till slut. Tror ingen la märke till det då i alla fall... Så här såg det ut:



Nu hoppas jag att vi får ett lätt snötäcke till veckan som kommer och någon ljus dag, så vi kan fara ut o ta kort. Sen får vi väl se vad som dimper ner i era mailboxar så småningom =)


Ha en fortsatt mysig kväll.


---

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

--- Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   ...

Av Lotta - 5 april 2010 14:46


--- Häromdagen ute på promenaden med vovvarna så kom jag att fundera över hur olika individer de är egentligen. Jag körde flera omgångar och Cragge & Våris gick tillsammans första vändan. De travar på framför mig på vägen, lugnt och sansat och stan...

Av Lotta - 19 mars 2010 09:13

--- Har vårkänslor i kroppen. Det liksom spritter till av förtjusning då och då, och karaktäriseras som vanligt av att jag vill mycket, väldigt mycket. Mer än jag hinner t.o.m.   . Vi är redan i mitten av mars och det droppar, risslar och porlar av...

Av Lotta - 8 mars 2010 22:33

--- HÄRLIGT! Det var plusgrader och takdropp ända till kvällningen. T.o.m. vägarna hade torkat upp lite och asfalten syns här och där. Jag hoppas verkligen att snön snart är borta så vi kan börja spåra igen.   I helgen gjorde Gunnar & Gunilla e...

Av Lotta - 1 mars 2010 16:53

--- Måndag och äntligen den första dagen i vårmånaden mars. Även om det inte ser ut så därute med snön som virvlar och yr, men någon gång måste det ju ta slut menar jag...   I helgen har vi haft IPO-workshop med Trond O. Johansen från Norge. So...

Presentation


Välkommen till min blogg. Här skriver jag, förutom om mina älskade hundar allt annat som i sin enkelhet hör livet till...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards