Direktlänk till inlägg 29 november 2008

Hundträning i grårusk

Av Lotta - 29 november 2008 17:09

---

Usch vilket ruskväder vi haft idag. Det har varit skumt i princip hela dagen, jämngrått med regn... Hur som helst så bestämde jag och Chatta att ändå göra något gott av den deprimerande dagen. Vi tog hundarna med oss och åkte till "Rävhea" och gjorde uppletande och tog promenader.


Först ut var Hagbard i uppletanderutan som inte var vallad i fullbredd, men fullt djup. Han fick synretning och två föremål. Hagbard har ju en näsa som inte går av för hackor och jobbade väldigt bra. När han hittar sina föremål så kommer han in till matte med dem i 110 knyck. Perfekt!


Efter honom var det Grappas tur. Hon har ju inte gjort något uppletande på säkert ett halvår, och jag var osäker på om hon skulle fatta galoppen. Jag hade inte behövt vara orolig... Chatta gjorde samma retning åt Grappa som jag gjorde till Hagbard, och när jag kommenderade "leta" så sprang hon verkligen som skjuten ur en kanon - MEN - med näsan från start. För ganska snart så bromsade hon upp så grästovorna rök och letade snabbt och effektivt rätt på ett föremål. Full rulle in med det. Här har vi ju då igen Grappas självständighet som gör att hon visserligen kommer in med föremålen till mig, men inte riktigt vill samarbeta på det naturliga sätt som t.ex Hagbard gör. Jag bryr mig således inte om att bråka om korrekta avlämnanden i detta läget, det tar jag vid sidan av. Skickade ut henne igen och samma intensitet, nosen PÅ och hittar relativt snabbt föremål nummer 2. HURRA!! Lilla julafton med tennisbollarna =)

Jag blir lika lyrisk och på samma gång förvånad över Grappas noskapacitet varje gång jag ställer henne inför en uppgift. Den enorma nyfikenheten har ju sitt finger med i spelet också förstås. För nosen, den används jämt och ständigt på denna damen. Och hon MÅSTE bara checka av allt - Vad är är det som hänt här då..?!! Ska bli intressant att se hur långt hon räcker i uthållighet så småningom.


Nästa hund ut var Fhara. Tre föremål fick hon. Fhara jobbade på bra, fast lite mer okoncentrerat än Grappa. Hon letar dock på sina föremål och är duktig på att komma in med dem. Fhara belönades också med den lilla gula o slemmiga saken, som hon glatt galopperade omkring med innan hon måste lägga sig ner och rulla på rygg med den i munnen... Detta samtidigt som hon utstöter små gurglanden och morranden... Det är ju bara sååå mysigt att rulla runt med en boll i munnen tycker Rulli =)


Cragge - "Prinsen" - fick tre föremål utan synretning förstås, och gammal är ju äldst! På äldre dar så jobbar Cragge koncentrerat, snabbt och effektivt och vet exakt vad han ska göra. Så, vad kan jag säga mer än att han är mattes PRINS NR 1!! Han är ju så perfekt, i allt han gör.


Panther fick gå ut sen och få sitt uppletande. Efter att ha kört en förstsarunda med alla hundarna så tog vi ut dem på en promenad. Grappa och Hagbard sprang som galningar och jagade varann. Tafatt-leken var tydligen askul. Först jagade Hagbard Grappa, sen byttes de ur med jämna mellanrum. Då och då tog de en lätt brottningsmatch, men de leker så fint med varann de här två. Väldigt mycket på lika villkor ser det ut som. När vi kom tillbaka efter prommisen fick de varsitt nytt uppletande som gick ännu bättre och sen for vi hem till mig för att ta en skogsprommis med Våris och Panther. De två repekterade varandra sådär värdigt som två vuxna hundar gör. Ett par lekinviter sen fick det vara nog. Sen var alla spännande lukter i skogen mer intressanta än promenadkompisen intill...


Hela eftermiddagen gick åt till hundaktivering, men vad nöjda vi var sen, både hundarna och jag och Chatta. Vi tog en fika hos mig, kaffe, goda mackor och med mina doftljus (födelsedagspresenterna ;) tända så spreds en lätt doft av kanel och pepparkaka i huset. Mysigt! Jag sa just till Chatta hur mycket mina hundar betyder för mig egentligen. Jag tycker såååå mycket om dem så det nästan gör ont ibland! De är ju min familj <3 ♥

Nu ska jag laga lite middag till mig själv, sen blir det nog soffan med ett vinglas så här på lördagskvällen. Ha det gott alla!

---

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

--- Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   ...

Av Lotta - 5 april 2010 14:46


--- Häromdagen ute på promenaden med vovvarna så kom jag att fundera över hur olika individer de är egentligen. Jag körde flera omgångar och Cragge & Våris gick tillsammans första vändan. De travar på framför mig på vägen, lugnt och sansat och stan...

Av Lotta - 19 mars 2010 09:13

--- Har vårkänslor i kroppen. Det liksom spritter till av förtjusning då och då, och karaktäriseras som vanligt av att jag vill mycket, väldigt mycket. Mer än jag hinner t.o.m.   . Vi är redan i mitten av mars och det droppar, risslar och porlar av...

Av Lotta - 8 mars 2010 22:33

--- HÄRLIGT! Det var plusgrader och takdropp ända till kvällningen. T.o.m. vägarna hade torkat upp lite och asfalten syns här och där. Jag hoppas verkligen att snön snart är borta så vi kan börja spåra igen.   I helgen gjorde Gunnar & Gunilla e...

Av Lotta - 1 mars 2010 16:53

--- Måndag och äntligen den första dagen i vårmånaden mars. Även om det inte ser ut så därute med snön som virvlar och yr, men någon gång måste det ju ta slut menar jag...   I helgen har vi haft IPO-workshop med Trond O. Johansen från Norge. So...

Presentation


Välkommen till min blogg. Här skriver jag, förutom om mina älskade hundar allt annat som i sin enkelhet hör livet till...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards