Alla inlägg under oktober 2008

Av Lotta - 5 oktober 2008 21:10

---

Så var äntligen dagen till ända. Shit, jag är så trött så jag kunde somna sittande på stolen. Men det var verkligen en bra dag för oss. Gandlaf, aka Stikkan, gick först ut av Kulla Gulla-vovvarna och lekte så storartat så ögonen tårades på domarna ;o) Nejdå, inte riktigt, men nog var de nästintill lyriska när de fick sätta kryss i ruta 5 på hela den första kolummen och ända in en bit på kolumm två... Stikkan gick väldigt bra genom hela testet, förutom en fadäs med skramlet, då det inte funkade som det skulle och man inte fick den reaktion som det borde gett. Tekniskt fel... men, men... Han blev godkänd på 466p i alla fall. GRATTIS Erik och Maria!


Nästa hund ut från oss var Gullviwa, eller Geisha som hon kallas till vardags, och även hon visade jättefina reaktioner genom hela testen. Framför allt koncentrationsförmågan, poängterade domarna särskilt, var utmärkt. Hon håller ihop på rätt sätt, alltså mycket god nervkonstituion. Geisha fick ihop den högsta poängsumman för dagen (även om just summan är irrelevant i sammanhanget), 477p. GRATTIS Gunnar och Gunnel!


Sist var vår pärla Gaia, med husse Gunnar i snöret. Gaia visade att hon verkligen har en kamplust att räkna med, trots att hon inte alls är tränad för någon form av bitarbete. Hon går i stocken för fullt och gör sig oerhört tung. Lite skärpa och försvar visade Gaia också att hon har, efter att först ha hört efter med husse om inte han kunde ta tag i situationen :) Inga problem här heller, och Gaia fick ihop 449p. GRATTIS Gunnar och Gunilla!


Alla visar att de är sociala och trevliga hundar utan minnesbilder. De har förmågan att lösa problem och håller ihop i de flesta situationer. De är kort och gott mycket trevliga och (sam)arbetsvilliga hundar. Jag är stolt och glad över att ha fött upp dessa pärlor!


Nu några bilder tagna från dagens bravader:



Stikkan i figurraden. Inga problem överhuvudtaget, full fart igenom!



Stikkan ger testledaren en match med bitstocken!



"Smakar" lite på dumpes ben. (OBS. att detta inte görs i aggression, utan av kamp/leklust)


Stikkan och husse Erik



Gaia i lek med testledaren.



Dumpe får lite skäll av Gaia.



Gaia tar sig fram till släden själv, om än något lång :)



(Vet inte hur Gunnar H. lyckats fånga kennelmamma på bild då hon ser skarpt på Gunnar F, och pekar samtidigt som han ser ut att få sig en åthutning... Fast det är nog inte så farligt som det ser ut.)


GRATTIS vill jag också säga till min "MT-kompanjon" och vän AnnKristin som också fick en godkänd hund idag. Den första godkända hunden i egen uppfödning om jag inte minns fel...


Och nu blir det att krypa in under täcket. Det ska bli sååå skönt.


God natt alla bloggläsare. Hörs snart!


---

Av Lotta - 5 oktober 2008 06:22

---

Är man galen som pysslar med det här, eller..? Ja, jag börjar ju undra. Klockan är ca tjugo över sex på morgonen och jag sitter här, skittrött och dricker min första kopp kaffe för dagen. Regnet fullkomligt öser ner utanför fönstret och blåsten tar stundom i rejält... Klockan sju ska jag befinna mig nere vid klubben för vår mentaltest/Korning. Det är hundar från min G-kull som kommer. Närmare bestämt Gandlaf ("Stikkan"), Gaia och Gullviwa ("Geisha"). Greta fick tyvärr förhinder, så där plockades en annan rottis in. Sen kommer lite andra hundar som vi fyllt upp med. Det ska bli oerhört spännande att se vad dessa går för. Men vilket förarbete det är att fixa tester som den här. Igår och i förrgår byggde vi bana. Sent igårkväll stod jag vid spisen och lagade funktionärsmaten, så att "spralarna" och domarna samt testledare ska få något rejält i sig till lunch. Efter det så fyllde jag i alla papper. Klockan blev över 12 innan jag kom i säng, och här sitter jag nu... Jag är så oerhört tacksam över Micke och AnnKristin, som alltid ställer upp  och hjälper till om man frågar. Även Chatta med Hagbard som kommer och fixar lunch till oss. Och Carina som ställer upp och "spralar" till två av hundarna. Utan dessa så kunde jag ju inte fixa några tester.


Nej, nu måste jag skynda. Jag ska hinna sätta på kaffe och bre smörgåsar till gänget på klubben innan testen drar igång klockan åtta. Resultaten kommer väl senare...


Ha en bra dag därute. Det ska vi ha :)


---

Skapa flashcards