Alla inlägg den 23 oktober 2008

Av Lotta - 23 oktober 2008 20:33

---

På sistonde har Grappa fått sova i min säng. I och med det så tycker hon att jag är hennes och ingen annans, så när de andra hundarna visar sig i dörren till sovrummet så möts de av ett vitt garnityr tillhörande en Grappa som ligger med halva kroppen mig. "- BACK OFF!!! DET ÄR MIN MATTE!"

Och med en kobras misstänksamhet är hon snabb att ge ett tjuvnyp om någon nu skulle våga sig på att närma sig. Så nu får det vara nog. Det ställer till oreda i flockhierarkin på det här sättet. Grappa har ju plötsligt med dessa krokodilfasoner fått för sig att hoppa några pinnar uppåt på rangskalan, och det går ju inte för sig. De äldre har tolererat hennes slyngelfasoner hittills, men det kommer de inte att göra länge till. Då åker hon på en propp som heter duga och det vill jag inte. Onödiga skador bara, om det vill sig illa, och det är ju faktiskt mitt fel som tillät detta... Så från och med nu är sovrummet förbjudet område - igen!


I förrgår fick jag ett sms från en Marie, en kompis. "Jag har något som Grappa gärna vill ha..." stod det. Jag förstod då att det var tennisbollarna hon syftade på, som jag bett henne köpa i stan. Vi bestämde att jag skulle komma hem till henne dagen därpå och hämta dem och ta en fika samtidigt. Marie kom på en idé, om att gömma en boll på "Majas Gäle", ett ställe i närheten av där hon bor, sen skulle vi ta en promenad med Grappa och se om hon markerade gömman.


Sagt och gjort. När vi traskade iväg så var det ett par timmar sen bollen gömdes. När vi slog in på skogsstigen så släppte jag Grappa lös. Marie hade gått här tidigare på morgonen med två vänninor och tre hundar, så det var gott om spår som Grappa sin vana troget noggrannt undersökte. Marie pekade ut bollgömman på långt håll, bakom en sten med en buske framför hade hon grävt ner bollen under löv och jord. Vi promenerade över gärdet och jag såg till att vi gick i den riktningen så att vinden skulle ligga emot oss från stenen sett. När vi gick uppför backen så fick Grappa plötsligt vittring på något, och - jodå - in bakom stenen for hon, började gräva och kom snart ut med bollen i munnen, lyckligt viftande på svansen!! Min lilla krokodil, som alltid har näsan påslagen :o)! Bollen gjorde succé förstås.


Vid lunch så kom Chatta farande med en supergod sallad som hon bjöd på, sen for vi ner till klubben och tränade med vovvarna. Jag testade mina nya bollar som belöning till Grappa, och för dem gör hon allt. Jag har faktiskt 100% koll på henne när bollen ligger i fickan. Hon har kontakt med mig hela tiden. En underbar känsla faktiskt (även om det nu är för bollen hon går där och kanske inte för mig som person ;o). Det här kommer att bli bra känner jag. Riktigt bra!


Idag mötte jag upp Chatta igen någon timme innan den sedvanliga torsdagsträningen. Trots ganska hård blåst så la vi varsitt spår till Grappa och Hagbard. Hagbard fick gå sitt först och jag hängde på som publik. Han är duktig och noggrann, och man ser direkt när han har tapp. Han reder själv upp spåret när han tappar och fortsätter med lagom fart... Härligt att se! Grappa spårade som vanligt från bilen, hela grusvägen och fram till spåret. Idag hade jag lagt ut lite näring på vissa sträckor, för att få ner farten lite och göra henne lite noggrannare. Det lyckades. Hon spårar fint i kärnan och reder även ut vinklarna ganska bra. Lite över var hon här och där men det blev mindre och mindre. Jag hade lagt tre vinklar och på slutet när jag hade grusvägen framför mig så valde jag att gå över grusvägen och lägga slutet på andra sidan. Det var spännande att se hur hon skulle reagera vid vägen, och mycket riktigt så reagerade hon. Hon stannade och tittade på mig... "-Jaha...å nu då..??" Såg det ut som hon tänkte. Jag tog ett halvt steg framåt, och då gick hon några steg till, lite osäkert först men då jag hängde med blev hon säkrare, tog spåret igen och hittade sitt slut på andra sidan! Det är nyttigt att överraska dem ibland ;o)


På söndag ska vi ut igen, jag Chatta och Catarina. Det är ett fasligt tränande nuförtiden, men jag får passa på med så många spår som möjligt innan vintern är här på allvar. För det är den snart om inte SMHI har fel.


Hörs, govänner!


---

Skapa flashcards