Alla inlägg den 25 juli 2008

Av Lotta - 25 juli 2008 21:17

---

Det är så livet är många gånger. Kan inte låta bli att jämföra människan i dagens samhälle mot människan i samhället för 100-150 år sen. Då hade man fullt upp med att försöka överleva dagen och hade inte tid med så mycket funderingar på annat. Vad skulle mina förfäder - som faktiskt bodde här på "Hjorttäppa" i slutet av 1800-talet - gjort en kväll som den här? Förmodligen hade man sett till djuren och ätit kvällsvard, gröt eller välling kanske. Sen satt möjligtvis husmor och stoppade strumpor medan fadern lagade redskap. Kanske tittade en och annan granne in för lite skvaller, berättade historier och skrönor för varann eller spelade ett parti kort. Efter det var det förstås läggdags. Man hade varken radio, TV eller dator och skulle upp tidigt nästa morgon för att ta hand om djur och slåtter. Imorgon är det lördag och hade man tur så kanske det var någon dans i närheten med dragspel och fiol, dit ungdomarna gick med en flaska brännvin innanför västen. Veckans höjdpunkt, eller rent av sommarens höjdpunkt.


Idag har vi alltför mycket bekvämlighet, vilket leder till ökad brottslighet och psykisk ohälsa. Vi har för mycket tid över till en jävla massa skit, rent ut sagt. På 1800-talet var man nog nöjd med att gå och lägga sig på kvällen efter en hård dags arbete. Och arbetade man inte fick man ingen mat och svalt ihjäl. Enkelt och hårt! Och trist låter det som, men har vi det verkligen bättre idag..?? Det är ett frågetecken. Och kanske det inte var så trist på den tiden heller, för man visste ju inget annat.


Läste häromdagen om en 100-åring, Gossas Nils, i lokaltidningen. Han hade blivit intervjuad i samband med sin 100 års dag. En pigg herre som fortfarande är glasklar i skallen. Han berättade om svunna tider, om hårt skogsarbete i sin ungdom, när de låg ute i två veckor i taget i en skogskoja på vintern, för att sedan skida hem och byta arbetslag. Om dagens förbrytarkientel skulle få lov att göra samma sak för sin överlevnad är jag helt säker på att de inget annat ville på kvällen än att lägga sig och sova för att orka med nästa dag. Ingen tid eller ork skulle finnas till att göra diverse djävulskap! Så fast vi har gått framåt, så har vi också gått bakåt...


Nåväl, jag lever här och nu, anno 2008 på gott och ont. Och sitter vid min dator och ägnar mig åt bloggskrivande så här på kvällskvisten, tillsammans med ett glas rött vin och mina kära familjemedlemmar hundarna. Min mor var så snäll så hon köpte en flaska rött till mig idag. *Tack mamma*! När jag pratade med min bror tidigare idag så berättade han om ett självmord. Hemma på hans gård hade en björktrast flugit i full hastighet rakt in i husväggen, han siktade inte ens på ett fönster, och föll såklart stendöd till marken... Förmodligen stod han inte ut med värmen, och såg ingen annan utväg, menade broder. Fast jag vet inte... Kanske han inte heller stod ut med dagens samhälle?
:o)


Ha det gott i sommarvärmen, mina vänner. Vi hörs!


PS! Lars T, om du läser det här - jag håller med dig nu. Så här skulle vädret vara året runt, varenda dag ;o)


---

Presentation


Välkommen till min blogg. Här skriver jag, förutom om mina älskade hundar allt annat som i sin enkelhet hör livet till...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards