Alla inlägg den 30 april 2008

Av Lotta - 30 april 2008 20:05

Det är redan sista april. I Dala-Floda är Valborgsmässoafton något av en högtidsdag, och har så alltid varit, med festligheter och valborrar. En valborre ska vara utkädd och fulare än trollen, och är enl. boken Det gamla Floda; " Valborgsmessan är för ungdomen i Floda en synnerlig förlustelse. Ej nog med att man här på Valborgsmessoaftonen upptänder de vanliga eldarne; man har dessutom ock en mängd upptåg, hvilka troligen sällan, om någonsin, förekommer på andra orter."

Jag minns i mina egna tonår, hur viktigt det var att gå på Strandbackens Folkpark på Valborgmässan. Och ikväll när jag satt på trappen i det varma vädret, så hördes sedvanligt discodunket från Parken. Nostalgiskt drömde jag mig tillbaka i tiden. Minsann, var det inte en valborgsmässoafton för himla många år sen som jag tog mig min första fylla..? Jo, det var det. Illamåendet dagen efter glömmer jag aldrig. När jag kom hem den natten, så kräktes jag på hunden(!) som alltid låg parkerad nedanför min säng, och mina föräldrar var i upplösningstillstånd. Det blev värsta förhöret; Vem hade bjudit mig på sprit och hur mycket hade jag egentligen druckit??? Och VAD hade jag druckit??? Tja, vad kunde jag svara på det? Jag minns inte riktigt, men sprit gick väl lätt att få tag på då precis som det gör idag, och som det gjort i alla tider. Alla tar sin första fylla nån gång, och det gick väl relativt bra för mig ändå. Jag kom hem, mådde illa och hade värsta baksmällan dan efter. That's it! Och de upprörda föräldrarna lugnade så småningom ner sig vill jag minnas. Tror det är något som alla tonårsföräldrar någon gång går igenom. Och alla är förmodligen lika upprivna och ledsna.


Nåväl, ikväll blir det inget discodunk för min del. Det får den yngre generationen ta hand om. Men fyrverkerismällandet har redan börjat. Min grannes dvärgschnauzer får vara drogad ikväll :(. Det är så himla tråkigt med de skotträdda hundarna, för rädslan tenderar att eskalera med åldern, och till slut är de i paniktillstånd hela tiden smällandet pågår. Det är synd om dem, för de är så rädda att de inte är kontaktbara, och kommer de lösa kan de fly hur långt som helst... Mina hundar har legat ute på gården till nyss, tuggandes på ben. Grappa vred frågande på huvudet när det första smatterbandet brändes av i närheten, men återgick snart till benet och brydde sig inte mer. Likadant med de andra. Skönt! När mörkret faller vill jag dock inte att de ska vara ute och titta på raketerna, för ljusfenomenet tillsammans med smällen kan framkalla skotträdsla, och det sista man vill med en tävlande brukshund är att få den skotträdd. Då är ju allt förstört.


Var iväg och införskaffade nya skor idag! Försäljaren pratade sig varm för en skön Merrell, sportsko, med andasfunktion och stötdämpning i sulan. Den fick det bli, och den har testats också. Verkar skön att gå i och bra grepp när jag körde ett kort bitarbetespass med Grappa :) Den blir nog bra till sommaren (om de får vara ifred från giriga ungdomar som tycker att allt ska slitas i småbitar, förstås ;). Det blir att gömma dem högt upp i skohyllan...


Läste att Hedda inte kan komma på valpträffen... Tråkigt :( Få se hur många som anmäler sig, om vi eventuellt kan flytta datumet..? Vi får se. Det är förstås svårt för alla att komma.


Imorgon är det svenskskyddskurs nere på klubben med Glenn Andersson. Jag är åhörare och Stikkan kommer med sin familj för att delta. Så imorgon uppdaterar jag förhoppningsvis med bilder från träningen! Titta in då...


---

Skapa flashcards