Alla inlägg den 21 februari 2008

Av Lotta - 21 februari 2008 23:48

Idag var det alltså sök som stod på schemat. Men redan vid 9-tiden ringde Carina och sa att de hade rea på Mössverksta'n, halva priset på allt i butiken p.g.a flytt. 09:30 slog butiksportarna upp... Eftersom vi skulle träffas vid ICA kl. 10:00, så skulle vi då passa på att fynda... Herregud. När jag kom ner i den minst sagt överfulla lilla butiken så var det nästan slagsmål om vissa varor. Jag har själv kollat på en supersnygg skaljacka tidigare, vit(!) med gröna detaljer. Carina köpte den (förstås i stl M) enda som var kvar i den storleken. Smittad av tanternas nästan aggressiva REA-yra, så var det på vippen att jag ryckt åt mig en annan snygg jacka som en kvinna redan plockat ner från stället och bar på. "Du passar nog inte i den här färgen damen..." hade väl blivit mig kommentar. Jisses... Jag gick ut istället och struntade i trängseln i butiken.


Väl ute i skogen ångrade jag att jag inte kollade upp underställen som de saluför. Ett sådant skulle jag behöva. Så efter träningen åkte jag ner och se, de hade ett kvar i min storlek! Vilken lycka... *Hahaha*

Sökträningen gick bra för alla hundar idag. Men kom vi hem tidigare? Nej, det gjorde vi inte. Träffade lilla Liza igen. Bara lååånga ben och stora öron :). Men ojojoj vilken lyhördhet och samarbetsvilja. Sätter sig snabbt i fotposition själv, kan gå några steg i fritt följ med bibehållen kontakt OCH position (imponerande), rullmarkerar hur snyggt som helt och plockar mer än gärna in alla föremål direkt till matte. Idag fick hon skotträning också. Inga problem det heller. Hon hade fullt upp med att försöka balansera på diverse olika stenar för att "tigga" belöning. Fick belöning en gång för att hon klättrade upp på en sten, sen kunde hon göra om det hundra gånger utan att tröttna. Kampen i traslek har kommit igång också. På det hela taget ser det mycket bra ut. Över förväntan faktiskt! Jag är STOLT över lill-Fia ;o).


På lördag åker Catarina, Lena och Carina till Timrå på utställning. Hoppas att det går bra för Grizzla. Hon är i superkondition i kroppen nu, men alldeles för tunn för de flesta utställningsfreaks tycke och smak. Kanske för domaren också. Men faktum är att hon är otroligt välmusklad och ser toppenfrisk och stark ut enligt mig. Dessutom ser man det i söket, hon orkar avsevärt mycket mer nu än tidigare. Så oavsett resultat på lördag så är hon i alla fall fin nu. Även Lena ska ställa Axxa i bruksklass. Hoppas att de tar sitt andra CERT, för i så fall blir hon SUCH (har ju brukscert sen tidigare). Men Axxa är ju också av typen arbetande riesen, så det är inte säkert att det går hem bland showhundarna med en massa päls som inte Axxa riktigt har. Dock önskar jag mina träningskamrater LYCKA TILL!!!


Nu ska jag gå och sova efter en lång och händelserik dag i skogen. Gonatt folks, vi hörs!



Av Lotta - 21 februari 2008 00:23

Kaffebryggaren är laddad, termosen står bredvid, ryggsäcken är packad och mackorna i kylen är beredda... Det är alltså sökdag i skogen imorgon igen, för er som inte gissat det redan :o) Hoppas att det inte tar alltför lång tid bara. Men om alla vet vad de ska göra på genomgången så bör det rulla på rätt smidigt. Jag har i alla fall tänkt ut på ett ungefär hur jag vill lägga upp övningen för Grappa imorgon. Det blir mer träning på snabbt, rakt ut. Fig tar henne med i en båge framåt (blir förhoppningsvis "hjärntvätt" á la framslag) och jag är beredd att ropa på stigen. Ska använda spengummin som belöning de första hittaövningarna och köra markeringsövningar separat senare.


Jag såg en hund idag ute på promenad med sin ägare. Det märkliga var att hunden såg ut att tränas i linförighet under promenaden, och fast den gick länge, länge med perfekt kontakt, position och strävan efter att göra rätt (i alla fall som jag såg det) så fick den korrigeringsryck i kopplet gång på gång... Jag blev både ledsen och bestört. Varför gör man så? undar jag. Det är väl en sak att ha vardagspli på sin hund under promenaden, d.v.s gå lugnt och samlat utan dragande i koppel och så, men under en promenad bör hunden få röra sig någorlunda avslappnat (frihet under ansvar) utan korrigeringar och krav. För mig är hundägnadet något som ska vara positivt för båda parter, d.v.s både för hunden och mig. Vi ska samarbeta med varann under trevliga former, jag är ingen dominant chef som mina hundar ska frukta. De bör istället se upp till mig med en viss beundran. Det är genom mig trevliga saker händer, och belöning innebär aldrig uteblivet obehag... För då har hela hundägandet för mig tappat sin poäng. Ja, som det såg ut med denne hund och ägare, var det som att gå tillbaka till 70-talets kadaverdiciplin som man med militärisk precition utövade på klubbarna på den tiden. Tråkigt och beklämmande att se, då vi kommit så långt inom hunddressyren idag och använder betydligt mer effektiva och humanare metoder än man gjorde då. För att man inte visste bättre för 30 år sen förstås... Men nu vet man, och ändå ser man sån't här. Jag blir bara så ledsen.


Gissa om jag är glad att mitt kök äntligen är färdigt. Jag går omkring och bara njuter av att veta att jag inte ska måla några luckor på länge... 

Till Ullis: Ja, det blev roller istället för med pensel. Funkade ju super... Det gick plättlätt och smidigt.  Tack för tipset. Det sparade mig åtskilligt med tid och energi ;o)



Skapa flashcards