Direktlänk till inlägg 30 januari 2008

Uppletande

Av Lotta - 30 januari 2008 17:27

1 dm snö täcker marken idag. Vi hade ju tänkt spåra, men det fick vi ställa in. Istället blev det uppletande. Eftersom jag var hundvakt till Lex och Busa så fick de en kort kissrunda först tillsammans med Grappa. Grappa försöker sätta igång Busa, och Lex är på Grappa. "Katten på råttan och råttan på repet". Lex var först ut, med tre föremål i rutan. Han var lite långsam till att börja med, fattade nog inte riktigt vad jag förväntade mig av honom, men snabbt fick han vittring på första föremålet och kom genast in med det till mig. Duktig kille! Sen gick det bara snabbare och bättre för honom med de andra. Nosen var på från start alla gånger, vilket är toppen.


Grappa fick gå som nummer två. Hon fick synretning och höll på att krypa ur kopplet så ivrig som hon var. Även Grappa jobbade mycket bra, men där är det ju att komma ända in med föremålen som är problem. Dock så hade jag ett exakt likadant föremål i fickan som jag tjoade och bollade med, så då kom hon väldigt nära och bra innan hon släppte och bytte grej. Sista gången kom hon t.o.m ända in och släppte inte förrän jag sa loss. Jag är nöjd med Grappas övning idag.


Som nummer tre fick Grizzla gå. Hon är duktig och jobbar oavbrutet, men hon stördes en del av att vi var på såpass smittad mark... Det syntes att Catarina mest tränar själv, gör sina egna rutor och att det bara är Grizzla då. Nu var hon nyfiken på alla olika dofter och var tvungen att kolla läget först innan hon gick in för uppgiften. Men alla fyra (fem?) föremål kom in, dock med lite tidsfördröjning.


Lilla, söta Liza fick gå som nummer fyra. Hon kom ut ur bilen som en virvelvind och hälsade på det sätt som bara hon och pappa Hobbe kan. Man sätter sig på huk och hon hoppar upp och sätter sina tassar på axlarna, nästan runt halsen på en faktiskt och ska kramas och pussas! Nära, nära ska hon sitta så länge som möjligt och bara myyysa... Sen kan morret komma, men det är bara ett sätt att "prata" för Liza. Pappa Hobbe är likadan, fast han är så stor så man behöver inte sitta på huk, han lägger tassarna på axlarna ändå :)


Föst tyckte vi att Liza stördes väldigt mycket av alla dofter och spår i snön, så vi övervägde om vi skulle köra alls med henne. Men, va fasiken, sa vi till varann. Man behöver ju inte göra någon affär av övningen om hon visar sig inte vara intresserad. Sagt och gjort, vi gick till den nu övervallade rutan och jag agerade lockbete med ett litet mjukisdjur som jag slängde ut ett 15-tal meter i rutan. Liza var väldigt uppmärksam, och när hon släpptes så gick hon först till mig och kollade, sen satte hon av, som skjuten ur en kanon, näsan "på" från början och hittade snabbt sitt föremål... OCH, vänder, springer lika snabbt in och avlämnar i knät på Catarina! Wow! Tänk om alla hundar kunde bete sig så första gången man gör en övning. Hon var liksom... självlärd på nå't sätt. Vi testade för säkerhets skull tre gånger till, ifall det skulle vara en lyckträff, men det var lika bra alla gångerna. T.o.m bättre, för hon fattade direkt att jag inte hade något med det hela att göra efter första gångens koll. Nu var det direkt ut i rutan.


Så vi får summera dagen med att det gick väldans bra. Och bäst var bebis den här gången ;o).



 
 
Annelie

Annelie

30 januari 2008 21:06

ååå vad roligt att läsa om er träning - och härliga Liza värmer ett hjärta :) Kul att de går så bra.

Panthera har även hon ett otroligt klipp efter föremålen och såg samma sak hos syster Strega.

Ska bli spännande att se var de slutar :)
Panthera fick idag ett asfaltsspår med två apporter som hon plockade för bra för att vara sant. Så hon är inte bara söt *Skratt*

tack för hjälpen i söndags!!
kramar
Annelie o odjuren

http://www.tigra.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 16 augusti 2010 10:00

--- Känns som bloggen kanske börjar bli lite onödig? Jag skriver ju nästan aldrig numera. Det som man förmedlar på nätet förmedlas ju nästan uteslutande via fb idag. Jawell (eller ska jag säga "jawhoul"??   ), vi får väl se hur det blir framöver   ...

Av Lotta - 5 april 2010 14:46


--- Häromdagen ute på promenaden med vovvarna så kom jag att fundera över hur olika individer de är egentligen. Jag körde flera omgångar och Cragge & Våris gick tillsammans första vändan. De travar på framför mig på vägen, lugnt och sansat och stan...

Av Lotta - 19 mars 2010 09:13

--- Har vårkänslor i kroppen. Det liksom spritter till av förtjusning då och då, och karaktäriseras som vanligt av att jag vill mycket, väldigt mycket. Mer än jag hinner t.o.m.   . Vi är redan i mitten av mars och det droppar, risslar och porlar av...

Av Lotta - 8 mars 2010 22:33

--- HÄRLIGT! Det var plusgrader och takdropp ända till kvällningen. T.o.m. vägarna hade torkat upp lite och asfalten syns här och där. Jag hoppas verkligen att snön snart är borta så vi kan börja spåra igen.   I helgen gjorde Gunnar & Gunilla e...

Av Lotta - 1 mars 2010 16:53

--- Måndag och äntligen den första dagen i vårmånaden mars. Även om det inte ser ut så därute med snön som virvlar och yr, men någon gång måste det ju ta slut menar jag...   I helgen har vi haft IPO-workshop med Trond O. Johansen från Norge. So...

Skapa flashcards