Alla inlägg den 16 januari 2008

Av Lotta - 16 januari 2008 15:00

Som en tvål i ett badkar läste jag nånstans. Och det stämmer sannerligen.Fy f-n vad tråkigt väder det är. Halt och isigt. Imorse när jag vaknade öste regnet ner. Hur kul är det mitt i vintern? inte alls. Vill ju inte ha snö, men inte isgata heller... Jag vill ju ha SOMMAR!!


Hursomhelst så åkte jag ner till klubben idag på f.m för lite lydnadsträning. Jag tog Grappa med mig. Hon har blivit riktigt duktig. Taggad och väldigt på och intensiv när det gäller arbete. Dock tog jag först ut henne på en promenad på åkrarna och där satt en flock svanar. Såg plötsligt ett gyllene tillfälle att testa hur stor jaktlusten egentligen är på henne, och hur min lydnad sitter. Jag har aldrig träffat på vilt så här tidigare med Grappa. Hon såg flocken först när de oroligt började röra på sig, sen lyfte dom och flög... Och Baba - ja, hon flög också - efter svanarna i den snabbaste fart jag någonsin sett. Jäklar vad hon jagade efter. Tyvärr fick jag inse att lydnaden inte är 100 där... Ropade och visslade som en galning, men Grappa hade knäck i lurarna, och var helt fokuserad på den spännande jakten som gick i en rasande fart över fälten. Så jag skrek och visslade lite till, och då kom hon. Sent omsider och inte tillräckligt fort tycker jag (dessutom började svanarna försvinna för långt ifrån så jag vet inte om det var jag eller att hon insåg att det inte lönade sig att jaga längre)... Summan av kardemumman: Träna mer på ovillkorlig inkallning (jag måste hitta en större motivation för Baba - i mig - än jakten... *kliar mig i skallen* Hur f-n ska jag kunna bli intressantare än en flock svanar???)  samt att ha ögon och öron öppna när det gäller vilt i markerna. Inte låta henne få chansen. Detta kan bli något att bita i.



Presentation


Välkommen till min blogg. Här skriver jag, förutom om mina älskade hundar allt annat som i sin enkelhet hör livet till...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards