Alla inlägg under november 2007

Av Lotta - 8 november 2007 22:14

Idag har jag haft en timmes privatlektion med Frida Sundberg (Sundbergs Hundtjänst). Sist var det ju Kaiza som fick träna, så nu blev det Grappas tur. Gunnar och Gunnel med Carla & Geisha (KG's Daga & Gullviwa) kom också för att passa på att träna för Frida. Eftersom Gunnar ligger på kvallistan till "stora" lydnads-SM så vill det till att detaljerna sitter inför tävlingarna framöver. Även Carlas dotter Geisha ska ju ut i elitklass nu så Gunnar behövde lite tips och råd i några moment som krånglat på sistonde. Det gäller att backa bandet tillbaka ordentligt när man börjar peta i ett moment på nytt. Men det gav helt klart resultat på direkten! Själv är jag ju väldigt stolt över att ha fött upp hundar som Carla och Geisha - de är båda två riktigt bra hundar :)


Med Grappa tittade vi på bitarbetet. Jag tycker att hon för närvarande är lite klen i betten, jag vill gärna ha ett bättre "klipp", så vi jobbade med sektorövningar och drev upp henne ordentligt. Redan andra gången jag släppte ur henne ur bilen var det en annan intensitet... Bra. Jag vet ju av erfarenhet att sådana här saker kommer med tiden också, men jag vill gärna förbereda så mycket som jag kan för framtiden. Annars så är hon en härlig tjej. Väldigt koncentrerad på det hon gör, och sorterar alltid väl. Jag hoppas och tror på framtiden med henne. Det ska bli jäkligt spännande att se MH-testen nästa år, och jag har även funderingar på att bjuda hit syskonen från Norge och Danmark. Om de vill komma så blir jag jätteglad... Det skulle vara oerhört intressant att se lite mer familjebild än bara Grappa som individ.  Vi får väl se...


Efteråt så hängde Frida med hem på en fika och det var skönt att slappa och snacka lite hund (som om jag inte gör det annars..) :).

Tusen tack för en jättebra och effektiv lektion, Frida (som vanligt)! Vi ses snart igen.


Dagens träning vid klubben bjöd på härligt vacker vinterväder. Jag tog lite kort på Gunnar och hans flickor. Så här såg det ut.

Av Lotta - 7 november 2007 19:31

Våris ligger i buren i köket och sover. Hon har varit till Falu Djursjukhus och fått sitt ena öra rengjort och undersökt under sedering. Trots flera kurer med örondroppar så har örat krånglat en längre tid, så nu bestämde vi att hon skulle få en ordentlig undersökning med bakterieprovtagning. Odlingen ska jag få svar på i början av nästa vecka. Tills dess så ska hon droppas i örat två ggr dagligen. Stackars Våris... Bara man tänker på örondroppsflaskan numera så sticker hon iväg och gömmer sig... :/ Märkligt vad dom kan känna på sig. Men nu ska det bli bra, en gång för alla!


Då och då får jag rapporter från våra I-valpar; Strega (Ixa) och Panthera (Ila). Det går jättebra för dem. Stregas husse och matte berättar att det mesta går i 180 knyck för lillfia, men mindre kul är det förstås när hon bits som en liten piraya (och dessutom bara blir mer och mer uppspelt av den lilla leken...) Men med fasta regler och ramar för hur man beter sig som hund i en människoflock, kommer det även att "bli hund" av Strega ;o) Jag lovar! Annars så tycker familjen Schönhoff att det går jättebra för valpen. Hon är duktig och mycket lyhörd. Liknande rapporter får jag från Annelie med Panthera, fullt ös även där men med en förmåga att kunna koppla av. Precis som det ska vara ;).


Jag har ju lilla Iza kvar hemma än. Hon är helt underbar den lilla valpen. Väldigt enkel att ha med att göra. Inga problem alls var jag än tar med henne. Hon har svansen i topp och undersöker glatt och nyfiket alla nya ställen. Utom i natt då förstås... Då fick hon för sig att hon skulle LEKA mitt i natten. Full fart fram och tillbaka i rummet - trum, trum, trum, trum - med ett prasslande pappersark i munnen. Dunk, tjong! Bredställ rakt in i väggen, tappar papperet och skäller för fullt på det. Tar upp det igen - trum, trum, trum... SUCK!!! (¤#%&/%&) Jag la en kudde över örat och försökte sova ändå. Och efter en stund blev hon också trött och la sig. Tack och lov!


På mornarna brukar jag dock vakna och titta in i världens sötaste valpögon. Då står hon med framtassarna mot sängen, sträcker sig så att hon kan se mig och hälsar med glatt viftande svans. Gullunge!


Avslutar med att sätta in en bild på Strega som jag fått av familjen Schönhoff. *Tack för bilderna.*

Av Lotta - 5 november 2007 10:00

Igår morse så ringde telefonen. Det var Karro (med Hedda) som berättade att de just då befann sig i Mockfjärd, dryga milen härifrån, på en lydnadstävling och gärna ville komma förbi och visa upp Hedda. Vilken trevlig överrraskning, självklart var de välkomna. Hedda hade växt och var ganska lik sina övriga syskon; d.v.s som älgkalvar ungefär ;o).  Karro och Martin berättade att de är mycket nöjda med lilla Hedda, som har en otrolig följsamhet och är lätt att lära. Det ska bli så kul att se dem alla på valpträffen den 25 november! Hedda fick leka med både lill-bebis Iza och med Grappa. Full fart!! F.ö så hade det gått bra på tävlingen för Karro som tävlade sin andra hund Hilton. Trots att de avstod platsliggningen hamnade de på 135 poäng. Och det var allra första gången som Karro tävlade. GRATTIS säger vi!


I går kväll så fick lill-bebis ett bad. Under högljudda protester. Men oj så mjuk hon blev, och så gott hon luktar nu :).


Avslutar med att lägga in en länk som jag snodde från en kennelkollegas blogg. Jag tyckte att det var ett fantastiskt bildspel... Naturen är förunderlig ibland.

http://speakingoffaith.publicradio.org/programs/play/audiogallery/soundseen.shtml


Nu ska jag gå ut med hundarna. Kaiza och Grappa ska få ett träningspass och dom andra en skogsprommis.

Av Lotta - 3 november 2007 16:53

Vaknade i morse och tittade ut på ett vitt landskap! Snön har kommit inatt. Släppte ut Grappa och var nyfiken på hennes reaktion. Hon har ju aldrig sett snö tidigare i sitt liv. Tja, Grappa är ju i spökåldern nu, då allt som är konstigt ska skällas ut, så det var precis det hon gjorde; Gav hela världen en riktig utskällning för att den såg annorlunda ut. Sen gick hon i alla fall tvekande ut och smakade på det vita... Hahaha... Galenpanna!


(En parentes; Just nu står TV:n på och Rosa-Bandet Galan visas i repris, där operasångaren Paul Potts sjunger en av de vackraste låtar jag vet; "Time to say goodbye"... Brukar lyssna på den framförd av Andrea Boccelli, men det här var minst lika bra...)


Tog lite kort idag på lilla bebis Iza som fortfarande bor kvar härhemma. Hon är ju så ljuvligt söt så jag har svårt att tänka mig att lämna iväg henne. Men jag måste ju. Det går ju bara inte att bo på 60 kvadratmeter med hur många Rottweilers som helst. Bara att inse.


Nu när huset är dammsuget, golven torkade och alla ljus jag kunnat hitta är tända, så känns det riktigt mysigt i skymningstimmen. Bestämde mig då för att laga till en god middag för en gångs skull (inge kul när man är ensam att laga till konstfulla, kulinariska rätter). Men det här är ju både enkelt och gott; Pasta med gorgonzolasås, toppad med kallrökt lax! Mums!! Så nu ska jag sjunka ner i min nya soffa med en öl och slökolla på TV.



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min blogg. Här skriver jag, förutom om mina älskade hundar allt annat som i sin enkelhet hör livet till...

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<<
November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards